Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare + svar direkt: De som driver Situation Sthlm har inte hängt med i utvecklingen

Öppet brev till ägare och anställda samt sponsorer till Situation Sthlm. 

Sverige och världen är drabbade av en pandemi. Social distansering och mindre folk på stan. De som finns kvar på stan är de hemlösa, de som är socialt distanserade varje dag, varje minut året om oavsett om det är något virus som härjar. Dagens situation med ändrade rutiner/rörelser i samhället gör de hemlösas chans att sälja tidningen Situation Sthlm minimal.

Jag blev positivt överraskad när jag fick veta att man kunde stötta de hemlösa genom att köpa tidningen Situation Sthlm via Swish, tydligen finns tidningen både som papperstidning och som digital utgåva. Så jag swishade 60 kr, varav 30 kr behålls av Situation Sthlm, till säljaren Peter i Gävle.

I det kontantlösa Sverige så är ju lösningen perfekt! Och det fungerar att köpa digitala utgåvan från den säljare man så önskar. Man knappar in eller scannar säljarens kort och betalar.

Det är nu problemen börjar, enligt Situation Sthlm. För köpare får inte välja att köpa digitala utgåvan från en individuell säljare. Trots att det funkar att göra så och passar bättre i dagens samhälle då många tidningar är digitala.

Ni skickade ut ett sms den 25/5 för att meddela att de 60 kr jag och många andra betalat inte kommer tillfalla den säljare vi valt Swisha till. Om vi vill ha pengarna återbetalda så ska vi mejla kontonummer. Vi behöver inte mejla några kontouppgifter alls. Vi har Swishat betalningen, så ni har den uppgift ni behöver för återbetalning. Jag ser hellre lösningen att de säljare som sålt digitala utgåvor får pengarna, för ni marknadsför ju tjänsten med att säljarna får pengarna.

Det är tydligt att de som driver och äger Situation Sthlm inte riktigt har hunnit med i den tekniska utvecklingen. Men att reagera och agera på detta sätt är obegripligt!

Och den digitala utgåvan är inte hela papperstidningen, utan bara några artiklar. Ni lyckas bra med att förstöra ert varumärke genom ert agerande.

Frågan är, varför reagerar och agerar ni på detta sättet och vad tycker de som sponsrar er verksamhet om denna uppkomna situation?

Ann-Mari Maukonen, Gävle

SVAR DIREKT:

Bra att du skriver en insändare till tidningen så att de missförstånd som tyvärr har uppstått i och med att en privatperson – självklart med de bästa intentioner – uppmanat sina följare på Twitter att göra någonting, som tyvärr strider mot Situation Sthlms verksamhetsidé, vilket är att ge arbete och sysselsättning till människor som är hemlösa och socialt utsatta.

Situation Sthlm säljs på två sätt – papperstidningen säljs av en säljare på gatan. Den kan då, om man inte har kontanter, betalas via tidningens Swish-konto. För att pengarna ska hamna rätt har varje säljare ett individuellt nummer. Tidningen finns också i en digital version, speciellt framtagen för coronatider, som man dock endast kan köpa av Situation Sthlm.

Ingen säljare på gatan säljer en digital tidning, de säljer enbart papperstidningen. Man kan alltså inte köpa en digital tidning av den säljare man önskar genom att scanna in eller knappa in säljarens kod. Detta för att värna säljarnas jobb.

Grunden i Situation Sthlms verksamhet är att säljarna köper tidningen av oss för 30 kr och säljer den vidare på sin försäljningsplats för 60 kronor. Säljaren tjänar alltså 30 kronor per såld tidning. Om man vill stödja en enskild säljare gör man det genom att köpa tidningen av denne på gatan.

Det kan verka som en bra sak att skänka pengar till någon av våra säljare men vad det egentligen innebär är att på sikt riskera det viktiga jobbet för säljaren. För om säljarna säljer färre och färre tidningar för att människor skänker pengar i stället för att köpa tidningen, finns till slut inte Situation Sthlm/jobbet kvar. Då försvinner också möjligheten för cirka 100 000 läsare att varje månad läsa autentiska texter från våra säljare – vilket verkar för yttrandefrihet för en grupp människor som sällan hörs i debatten – samt reportage som alla tar avstamp i och uppmärksammar den livssituation säljarna befinner sig i.

Jämte tidningen driver Situation Sthlm också en social verksamhet med bland annat skrivarverkstad, juridisk rådgivning, kafé, tillgång till telefon och datorer, stöd och hjälp i kontakt med myndigheter, bibliotek, möjlighet att läsa dagstidningar, kontakt med anhöriga, möjlighet att få sin post hit.

Tidningen i sig är alltså viktig. På flera sätt. Och efter 25 år vet vi hur rehabiliterande och viktigt arbete är för utsatta människor och det värnar vi om.

Ulf Stolt, chefred. och ansv. utg. Situation Sthlm

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare