Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare – Svar direkt: Varför betalar inte Gästrike vatten ut skadeersättning för vattenskada?

En igenväxt stamledning orsakade i juli 2019 en vattenskada hos oss i Valbo! Efter Gästrikevattens besiktning och diskussioner under hösten, bestämdes att ersättning skulle betalas ut. Nu efter sju månader har fortfarande ingen ersättning betalats ut. Är det så att kommunen försöker få saken att falla i glömska?

Vi har ringt ett flertal gånger men någon ansvarig person hör aldrig av sig.

Besviken kund

SVAR DIREKT:

En skada på en fastighet är aldrig roligt att få! När en skada uppstår så ska fastighetsägaren skicka in ett ersättningsanspråk till VA-huvudmannen i sin kommun (Gävle Vatten, Hofors Vatten, Ockelbo Vatten, Älvkarleby Vatten eller Östhammar Vatten). När vi mottagit den startar en utredning gällande skadan. Utredningstiden kan variera mellan vanligast tre till åtta månader efter det att ersättningsanspråket har kommit till oss. Ibland kan det gå fortare och ibland kan det även ta längre tid men vi glömmer inte ärenden. Det är många delar som ska dokumenteras och utredas och det är ofta flera parter inblandade, bland annat både vårt och den skadelidandes försäkringsbolag, vilket gör att det ibland kan upplevas som att det tar lång tid.

Vi har alltid som mål att utreda och handlägga ersättningsärenden så snabbt som möjligt. Vi vill gärna att du ger oss en chans till och kontaktar oss så kan vi prata specifikt om ditt ärende och se varför det inte är klart än.

Gunnar Ferngren, skadehandläggare Gästrike Vatten

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare