Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Varför stoppar man bygget av järnväg till Gävle hamn?

Annons

Vad är det som händer, eller inte händer, på Trafikverket?

Den nya spåranslutningen över Näringen till Gävle hamn är en viktig pusselbit för att klara den ökade tågkapaciteten till och från hamnen till Ostkustbanan, Bergslagsbanan och hela Mellan­sverige. Anslutningen är också ytterst betyd­elsefull för att stärka den positiva utveck­lingen av Gävle hamn och dess container­terminal.

Efter nästan tio års (!) arbete med detaljplan och järnvägsplan, samt att det är förhandlat och klart med mark­lösenfrågor, inköp av mark och påbörjad tryckbank vid Ströms­bro­vägen, rivning av byggnader skulle etapp 2 upphandlas i juni 2019 enligt uppgift på Trafik­verkets hemsida.

Men vad händer?

Trafikverket meddelar nu att järnvägsprojektet stoppas, trots att statlig och kommunal finansiering finns, för att man behöver fortsätta utreda konsekvenserna för projektets genomförande på grund av kostnads­ökningar och andra alternativa lösningar. I stället för att upp­handla etapp 2 och ”sätta spaden i marken” hösten 2019 som var planerat för att bli klar med de nya elektri­fierade spåren till 2022 skjuts nu projektet upp på obestämd tid. Man frågar sig verkligen hur det är med Trafikverkets trovärdighet och kompetens när man så fullständigt struntar i träf­fa­de avtal och information till företag och markägare på Näringen.

Nyligen kunde man läsa att Trafikverket fått öronmärkta EU-medel till järnvägs­bygget över När­ingen till Gävle hamn. Det gäller 60,4 miljoner kronor från EU:s fond för ett sam­man­länkat Europa. Risken är stor att dessa EU-pengar nu läggs på andra projekt.

Vad kommer att hända? Det vore bra om ansvarig projektledare på Trafikverket kliver fram och tydligt klargör varför detta investeringsstopp skett i ”elfte timmen”? Och vad säger kommun­led­ningen i Gävle kommun som avtalspart? Och Yilport Holding som planerar att kraftigt utöka verksamheten i hamnen. Och Handelskammare, företagare och näringsliv? Det borde bli en kraftig reaktion!

Framtid Gävle

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare