Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Är det så genomtänkt att bygga en eller två stora högstadium i Sandviken?

Annons

Vi är några lärare som reagerat på förslaget om att bygga en-två nya högstadieskolor i centrala Sandviken med 16 paralleller i varje klass med 30 elever. Är det så genomtänkt?

Vi vet hur det kan se ut i verksamheten idag i ett klassrum med färre elever än dessa. Med inblick i den vardagliga skolverksamheten kan vi se tydliga exempel där stora klasser känns ohållbara:

► I en matematikklass på 25 elever, varav några nyanlända kan två lärare behövas, samt en språklärare för att hinna med att hjälpa alla. Kanske behöver man gå till ett annat klassrum med elever som har koncentrationssvårigheter och behöver en lugn arbetsmiljö.

► I en teknikklass med 18 elever har två pedagoger fullt upp med att se till att samtliga gör som de ska och inte framkallar fara för sig och andra.

► En lärare i hem- och konsumentkunskap har fått tinnitus på grund av höga ljudnivåer i salen trots ljuddämpande åtgärder.

Om det är brist på platser, är det då inte mer ekonomiskt försvarbart att hålla de högstadier som finns i kommunen öppna och som komplement bygga en extra enhet istället för att bygga två mycket stora enheter. De riskerar att bli för stora en dag och dessutom kommer de att kosta mycket pengar att bygga. Som jämförelse kan Internationella olympiska kommitténs (IOK) nya policy tas, att använda befintliga anläggningar i de länder som blir tilldelade OS med tanke både på ekonomi och miljö istället för att bygga nya stora som sedan kanske blir tvungna att rivas av olika orsaker.

Finns det någon utredning om alternativ som jämförs med förslaget om storskola? Till exempel ett samarbetsavtal med andra kommuner som Gävle, Avesta, Ockelbo och Hofors för att se om det finns utrymme för några elever där (och betala bussen)?

Alla barn/ungdomar trivs inte i stora skolor, många mår mycket bättre av mindre enheter. Finns det forskning som undersök hur elever presterar och trivs i stora respektive små enheter? Köerna till barn och ungdomspsykiatrin är redan långa och barn som inte mår bra i stora grupper riskerar att få vänta lång tid på rätt stöd.

Kan ett alternativ vara att låta elever åka buss åt ”motsatt håll” från centralorten till skolor med plats? Det är ju lika långt åt båda håll.

Om en eller två storskolor byggs, hur kommer rekryteringen av nya lärare att gå till? Vill befintliga lärare jobba i en jätteskola? Tillgången på behöriga lärare är ett stort problem i Sverige idag. Kan ett bättre samarbete med Högskolan i Gävle resultera i att fler lärare vill stanna i kommunen efter sin utbildning? Vad erbjuder kommunen en lärarstudent idag? En morot kan vara att få en fast anställning (deltid) under utbildningstiden för att kunna studera och arbeta samtidigt – det fungerar utmärkt i andra närliggande kommuner.

Hur många lärare/arbetslag/specialpedagoger/skolsköterskor/annan nödvändig personal kommer att behövas? Hur löser man problemet med skollunchen? Det kommer också att behövas kemisalar, slöjdsalar, skolkök, idrottshallar, tekniksalar och så vidare och deras inredningar är kostsammare än vanliga skolsalar. Har kommunen råd med det? Vad kommer att hända med de skolor och lokaler som blir ”överflödiga”? Har ni varit i kontakt med andra mycket stora skolor för att höra hur det fungerar där, både positiva och negativa sidor?

Sandvikens kommun har vid den senaste räkningen tappat innevånare, vilken åldersgrupp är det som minskar? Det ni vet idag är ju antalet födda 2018 och tidigare men hur länge kommer det barnantalet att hålla i sig?

Hur blir det om en friskola etablerar sig i centrala Sandviken och tar, låt oss säga, en fjärdedel av eleverna?

Var tar det fria skolvalet vägen?

För att denna debatt inte ska få slagsida önskar vi att lärare/lärargrupper från storskolan i Gävle, Vallbacksskolan, också ger sin bild av hur det är att arbeta där. Vi skulle också vilja att elever ger sin syn på hur det är att gå i en stor skola.

Några behöriga lärare på högstadiet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons