Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

INSÄNDARE Ska X-trafiks personal springa runt på tåget och meddela om något allvarligt händer?

Annons

Jag pendlar sen över ett och ett halvt år mellan Gävle och Ockelbo. Det är förseningar till nästan 90 procent av tiden på sträckan Ljusdal-Gävle och tvärtom och det verkar inte bli bättre. Det lovas bara en massa hela tiden! Och det värsta är väl att kommunikationen mellan X-trafik och Trafikverket inte heller verkar fungera. Det är olika budskap på X-trafiks webb kontra Trafikverkets webb och skyltar på Gävle Central.

Tågkompaniets personal berättade vid ett tillfälle att Tågkompaniet ville skicka ett tågset på service för det var fel på något och då sa X-trafik nej. Då kan man fråga sig om inte X-trafik värnar om säkerheten ombord?

Senast i dag, 6 mars på försenad avgång från Gävle klockan 8.42 (ordinarie tid var 8.00), kom tågvärden och delgav oss information muntligt, inte via högtalarsystemet ombord som var ur funktion. Fick även veta att informationssystemet är ur funktion på ett flertal tågset. Hur ska de göra om det blir ett allvarligt tillbud ombord? Ska de springa runt till varje vagn och informera om orsak eller om tåget behöver utrymmas snabbt?

Jag vill ha ett riktigt svar av kommunikationsansvarig på X-trafik och inget skitsnack om att de jobbar på problemen. Det tycks ju inte hända ett dugg utan bara en massa struntsnack som vanligt från X-trafiks sida när man ringer deras kundtjänst!

En av många arga pendlare mellan Gävle och Ockelbo

SVAR DIREKT:

Vi beklagar att du upplever att det varit mycket förseningar den senaste tiden. Det finns flera orsaker till att tågen drabbas av förseningar eller måste tas ur drift. Väder, viltolyckor, fel efter spåren och tekniska problem är några av dem. Under de senaste 18 månaderna har ca 80 procent av alla X-tåg ankommit i tid eller varit som mest 5 minuter sena mellan Ljusdal-Gävle.  Vi vill, precis som du, att tågen alltid ska vara i tid och för därför en dialog med Trafikverket för att se hur vi ska kunna öka punktligheten ytterligare. Förseningarna den 6 mars berodde på att spåret var strömlöst, det gjorde att inga tåg alls kunde köras på sträckan innan felet var åtgärdat.

Säkerheten för resenärer och personal ombord är alltid högsta prioritet och vi kör aldrig ett X-tåg som är i behov av service eller om det finns en risk för säkerheten.

Trafikverket ansvarar för trafikinformationen på stationerna medan X-trafik lägger ut den information vi får till oss i våra kanaler. Här pågår också ett arbete med att säkra informationskedjan så att kunderna ska få rätt information i alla kanaler. På några av X-tågen är informationssystemet ur funktion, vilket såklart är problematiskt för både resenärer och personal ombord när det inte fungerar, men det är inte ett fel som gör att tåget inte kan eller får köras. 

Vi kan försäkra att vi jobbar koncentrerat tillsammans med övriga aktörer med att komma tillrätta med problemen.

Andreas Eriksson

trafikutvecklingschef X-trafik 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons