Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Skäms Försäkringskassan – stoppa misshandeln av sjuka

Annons

”Vår vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en annan vändning.” Smaka på den meningen från Försäkringskassans hemsida.

Hur många har ni inte slagit undan benen på? Vart tog visionen vägen?

Vår dotter, 42 år, tidigare sällan varit sjuk kan tilläggas, utförsäkrades efter 180 dagar på grund av utmattningssyndrom, hjärntrötthet, då man bara inte orkar jobba. Varje läkare förstår vidden av detta. Medan de som beslutar inte har minsta utbildning på området.

Åter till Försäkringskassan, det inte den enklaste instans att kommunicera med då det inte finns så lång telefontid, två plus två timmar i veckan. Att få tag i ansvarig handläggare är det inte lätt. Ringer man upp, och på telesvararen ber handläggaren ringa upp, nonchalerar hen detta, ingår inte i arbetsrutinen. Handläggaren har ingen medicinsk bakgrund, jag frågade. Handläggaren var kallad att till möte med läkare och alla berörda på arbetsplasen. Handläggaren kom inte. Det är tjänstefel tycker jag.

Det finns undantag från detta 180 dagars system, ett exempel är allvarlig sjukdom, tydligen är handläggaren för dåligt insatt i vad utmattningssyndrom innebär? Hjärnan kopplar ned – hjärntrötthet – och återhämtning utan stress är ett måste. Att då dessutom att tvingas söka jobb på arbetsförmedlingen fast anställning finns för att inte tappa bort ”SGI”? Jag anser den tanken sjukare än cancer. Att handläggaren inte lyssnar på läkare är tjänstefel.

Stoppa misshandeln av de sjuka. Det är inte släktingar och vänner som ska ersätta. Jag anser att handläggaren är ansvarig till felbeslut.

Janne

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons