Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Notan att lägga ner Gävle flygplats kommer på kommun-invånarnas skattsedel

Annons

Den asfalt som ligger på Gävle flygplats innehåller stenkolstjära som är klassad som miljöfarlig och får inte återanvändas. Om asfalten grävs upp så måste den läggas på deponi på Gästrike Återvinningscentral i Forsbacka som miljöfarligt avfall. Kostnad för deponi är 1 000 kronor/ton.

LÄS MER: Behåll Rörbergs Flygplats: Är inte vi Gävleborgare värda att överleva en olycka

Kommuninvånarnas kostnader för sanering av miljöfarlig asfalt. Kalkyl endast för rullbana. Platta och taxibanor tillkommer:

Volym på rullbana=72 000 kubikmeter asfalt. Vikt på asfalt: 72 000x1,4= 100800 ton. Transporter=8 400 lastbilslass. Arbetstid för grävmaskin och lastbil=288 dagar.

Totalt 113 miljoner kronor som kommer att belasta era skattsedlar. För 113 miljoner får medborgarna ingenting. Endast en plats på deponi i Forsbacka.

LÄS MER: Problem för polisen när Rörbergs flygplats läggs ner: "Vår förmåga reduceras"

Behåller vi flygplatsen behöver inget göras åt den asfalt som ligger. Och samhället kan fortsätta nyttja fältet för tankningar för polisen, ambulansen, sjöfartsverkets helikoptrar samt att kunna utnyttja när nöden slår till nästa gång. Det är förändringen av nyttjande med detaljplan till industrimark som kommer att kräva en miljösanering av marken.

Har vi medborgare bett våra politiker om en extra nota på 113 miljoner kronor utan att få någonting?

LÄS MER: Här är kommunens plan för Rörbergs flygplats: Perfekt ställe för stort datacenter

Det är 20 år sedan vi hade vår minnesvärda snökanon över Gävle kommun. Jag såg två militärhelikoptrar som undsatte personer i nöd under dessa tre-fyra dygn. De tankade på Gävle flygplats. Gävle flygplats behövs – eller har ni glömt?

Bo Göran Holmgren

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons