Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidningsdöden är nära

Annons

Under nära 60 år har vi prenumererat på någon av Gästriklands dagstidningar. Under senare år har vi konstaterat att våra lokala dagstidningar efterhand går mot sin egen undergång. Det verkar som man med alla medel försämrar läsvärdet och innehållet i tidningarna.

Nu består innehållet till stora delar av exakt samma uppgifter i båda tidningarna. I dag är 20 procent av bladen annonser oftast helsidor. Över 20 procent av sidorna (sporten, börsen, radio/TV, väder) är exakt lika i båda tidningarna. Av någon anledning har bilderna blivit enormt stora och ofta finns nästan samma bild på flera ställen i tidningen i hel eller halvsidor och omfattar cirka 15 procent av tidningens innehåll. En del riksomfattande nyheter finns också med i båda tidningarna och kommer troligen från någon central informationskälla i landet. Den lokala bevakningen är också ett avslutat kapitel för våra dagstidningar. Ska vi som bor på sidan om Gävle-Sandvikens centrala delar få med något om vad som händer här i tidningarna är enda sättet att ringa tidningen och tala om att det finns prenumeranter utanför städerna också.

Ska det vara så här i vårt lilla landskap måste det vara bäst att slå ihop GD och AB och ge ut en tidning i området. Det måste ge stora kostnadsbesparingar både på personal-distributions- och materialsidan. Ge de idag befintliga tidningarna en varsin ledarsida och kalla bladet till exempel Gästrike tidning.

Gammal prenumerant

LÄS OCKSÅ: Så blir Local Heroes-kvällarna på CC-puben – här är hela schemat

 Svar:

Hej prenumerant

Vad bra att lokaltidningen engagerar. Men trist förstås om du uppfattar att läsvärdet försämrats.

Åsikten att vi ska slå ihop Arbetarbladet och Gefle Dagblad har vi hört i många år. Vi ser fortfarande ett värde i att ha två starka varumärken.

Alla Sveriges prenumererade tidningar står inför en stor utmaning när antalet läsare av papperstidningen stadigt minskar och ingen återväxt finns eftersom unga i dag tar del av nyheter och information digitalt. Därför behöver vi följa med i de nya medievanorna och vi har en bra tillväxt med nya digitala kunder.

Varje papperstidning som trycks och delas ut blir dyrare för varje prenumerant som inte längre väljer att ha morgontidningen i lådan. Tidningsbudet ska köra samma sträcka men vi får betalt för färre tidningar. Vi har alltså ett statiskt system med höga kostnader som inte tar hänsyn till upplagan.

Med det sagt gör vi fortfarande en papperstidning sju dagar i veckan och alla våra kunder är lika viktiga.

När det gäller innehållet har AB och GD en del likadana sidor, t ex annonser, sporten, in- och utrikessidor och tv-programmen. Utöver det köper vi in en del annat allmänt, som dagliga korsord.

Det är helt medvetet att vi inte gör det här själva. Våra journalister lägger istället fokus på det lokala innehållet.

Om vi räknar det lokala materialet ligger vi på i genomsnitt 13 sidor per dag med lokala nyheter, nöje, kultur och opinion.

För att göra den bästa lokala journalistiken behöver vi tips från våra läsare. Där är ni ovärderliga! Välkommen att kontakta oss på 026-15 93 02 eller tips@arbetarbladet.se.

 

Mvh

Helena Nyman

chefredaktör Arbetarbladet

LÄS fler insändare här:

Svordomar i media

Stoppa den storskaliga exploateringen av Årummet!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons