Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändarsvar: Bra att ställa frågor till Naturskyddsföreningen – elbilen är inte lösningen

Svar till insändaren: "Naturskyddsföreningen ställer många frågor – men svarar sällan själv":

Det är bra att Anders Sandin ställer frågor till Naturskyddsföreningen. Han undrar om miljöproblemen vid batteriproduktion för elbilar. Detta är viktigt, för det är riktigt att det kraftigt ökande behovet av batterier ökar trycket på naturområden för gruvbrytning som ofta är mycket smutsig. I slutet av januari kommer vi att ordna en föreläsning om detta på Stadsbiblioteket med journalisten Arne Muller. Anders Sandin och alla Gävlebor är välkomna dit. I första hand vill Naturskyddsföreningen minska behovet av onödiga bilresor till exempel till externa köpcentra, därefter att vi får en förstklassig kollektivtrafik med fler bussar och väl fungerande tåg, på sikt kanske också spårvagnar i Gävle. Elbilen i sig är inte lösningen på trafikens miljöproblem, och batterier bör skapas av återvunnen metall i ökad utsträckning.

Naturskyddsföreningen vill inte köra gamla slitna kärnkraftsreaktorer för länge då det ökar olycksriskerna. Men vi vill inte heller bygga nya dyra kärnkraftverk då avfallsfrågan ännu inte är löst. Vi vill se en satsning på en bred palett av förnyelsebara energikällor som sol, vind, vågkraft, biogas och miljöcertifierad etanol.

Vi vill också minska energi-och reursslöseriet, vi behöver dra ner på onödig konsumtion, ställa om till hållbarare produkter och fler containers ska inte fraktas från Asien till Sverige med varor som vi kan produceras mer lokalt och vice versa.

En utveckling av Gävle hamn måste ske med minskade utsläpp och krav på att fartygen att inte ska köra på smutsiga, hälsoskadliga bränslen nära staden. Framtidens containerbåtar måste drivas på annat sätt än idag där det sker med det smutsigaste av bränslen (bunkerolja som är starkt förorenad av svavel, partiklar mm). En mängd andra miljöproblem kopplade till sjöfarten, till exempel buller som påverkar livet i havet – som valars förmåga att navigera, föroreningar från smutsigt barlastvatten som släpps ut med mera, måste också lösas för att sjöfarten ska kunna betraktas som ett verkligt hållbart transportalternativ.

Lars Igeland Cathrine Bülow och Per Olof Erickson, Naturskyddsföreningen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare