Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brynäs klubbdirektör blickar framåt

/
  • Johan Stark säger att hans hårda arbete börjar på allvar nu.

En väldigt optimistisk Johan Stark kom till Brynäs i oktober och intog rollen som klubbdirektör.
Han sa då till sporten att han såg fler möjligheter än utmaningar för Brynäs – hur ser han på det nu?

Annons

Det var den första oktober 2015 som Stark tog över som klubbdirektör i Brynäs.

Det var mycket som hade lockat honom till jobbet, men speciellt möjligheterna han ansåg att Brynäs hade – mycket tack vare varumärket klubben har.

Men förra säsongen hade laget ett rekordlågt publiksnitt på omkring 5100 vilket hade en negativ inverkan på ekonomin.

Vilket publiksnitt hade ni budgeterat för den här säsongen?

– 5500 hade vi budgeterat för och snittet blev 5610, säger Stark.

Vad tycker du om de siffrorna?

– Överlag är det såklart positivt att snittet höjde sig så mycket från förra säsongen och att det låg över det vi hade förväntat oss. Sedan är det självklart att vi har högre ambitioner och att vi i framtiden vill ha ett högre publiksnitt än 5500, säger han.

Det är mycket som spelar in i publiksiffran. Bland annat vilka lag man möter vilka tider och dagar.

– Skulle Leksand gå upp får vi två fullsatta matcher, möter vi Djurgården en lördag får vi fullsatt. Så har man tur med sådant ser det såklart bättre ut än annars.

Något som hade gett en extra skjuts till kassan hade varit om Brynäs slagit Djurgården och tagit sig vidare till kvartsfinal.

Nu blev det i stället bara en extra match efter grundserien.

– Slutspelet var ju aldrig inräknat i budgeten men det är ju tråkigt att vi tappar det extra tillskottet, säger Stark.

Hur ser du på din första säsong i Brynäs?

– Jag kom ju en vecka innan första nedsläppet och det var lite som att kastas rakt in i en torktumlare såklart. Men det har varit ett väldigt givande första halvår. Det finns mycket att jobba med, mycket som vi kan göra bättre och jag ser fantastiska möjligheter. Men det är såklart en väg att gå.

Vad händer nu när säsongen är över?

– Det är nu som mitt jobb börjar på riktigt. Under säsongen är man lite fast i en lavin och det är bara att hänga med och hoppas att det går bra. Nu börjar ju det hårda arbetet inför nästa säsong. Vi jobbar på organisationen, vilket upplägg vi ska ha och på vilka sätt vi vill jobba och även bestämma vilket fokus vi ska eftersom det blir alldeles för spretigt och komplext att dra i allt på samma gång i en så stor förening.

Ett av projekten Brynäs driver är "En bra start" som är ett samarbete med Unicef där barn ska kunna delta i sportsliga aktiviteter oavsett förutsättningar.

Tillsammans med Gävle Kommun är också Länsförsäkringar Gävleborg och Bauer huvudpartners – fler är på väg in.

– Det är jättekul att projektet har tagit positiv fart under året. För det är verkligen ett jättehäftigt projekt, jag insåg kanske inte innan jag kom in hur stort det var och hur integrerade alla partners var men det är fantastiskt att se. En elitförening som jobbar kring social hållbarhet är enormt och många andra föreningar och kommuner har intresserat sig för det så fler kommer nog att göra något liknande.

Gävle kommun är en av huvudsponsorerna vilket såklart sätter en viss press. Hur tänker du kring det?

– Det handlar ju om att visa de positiva effekterna det här har på det lokala och påvisa den socioekonomiska nyttan av arbetet. Kommunen investerar i ett projekt där det finns enorm kompetens från flera olika partners vilket kommer att hjälpa barn och ungdomar. Det är en tuff resa, men den är viktig, säger Stark.

Mer läsning

Annons