Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facket: "SHL har blivit mer professionellt" – mer strul kring löneutbetalningar i hockeyallsvenskan

Brock Montpetit lämnade Leksand och uppger att han inte fått ut de pengar han har rätt till. Klubben har en annan version. Men gruff över kontraktstolkningar är numera ett ovanligt problem: "Det är mer strul i hockeyallsvenskan. SHL har blivit mycket mer proffsigt", säger Erik Zachrisson på SICO.

Annons

När Leksands IF i måndags meddelade att Brock Montpetit lämnar blottades en klyfta mellan Montpetit och sin numera forna klubb. Enligt Leksands sportråds Fredrik Jax hade Montpetit fått skäliga kontraktsbud som amerikanen i sin tur inte godtagit. Montpetit tyckte å sin sida att det var skambud och menade att han inte heller fått ut full lön för säsongen som gått. Åsikterna går isär om hur och när Montpetits pengar skulle ha betalats ut och klubben och spelaren verkar inte ha närmat sig varandra efter de diskussioner som förts.

Tidigare var det inte helt ovanligt att de här situationerna uppstod men det hör inte till vanligheterna idag. Erik Zachrisson, generalsekreterare på spelarfacket SICO, menar att stridigheter om löneutbetalningar och kontrakt var vanligare förr.

– SHL har blivit väldigt mycket mer proffsigt gällande pensionsinbetalningar och löner. Men det är en liten skillnad mellan ligorna, säger Erik Zachrisson.

LÄS MER: Montpetit om skambudet och uteblivna löner: "Det här slutet känns inte värdigt"

Enligt Zachrisson är det vanligare att det finns olika kontraktstolkningar och situationer där klubben och spelaren inte är överens om utbetalningarna i hockeyallsvenskan än i SHL.

– Det kan bero på många olika saker. I SHL har man oftast flera anställda på kansliet men i hockeyallsvenskan får många individer ta på sig många olika kavajer och man blir begränsad av resurser och bemanning.

Organisationerna bakom klubbarna i de olika ligorna skiljer sig åt av naturliga skäl. I SHL finns numera fler sponsorer, större intäkter och klubbarna har råd att bli mer professionella med fler fast anställda.

– Ekonomin är annorlunda också, bara se på omsättningen i SHL. Men det betyder inte att man inte ska kunna betala ut i tid. Vi tycker det ska betalas ut som överenskommet, säger Zachrisson.

LÄS MER: Ekonomichefen om Montpetits anklagelser: "Han vill ha sina pengar snabbt, men vi gör inga undantag"

Men det finns också skillnader mellan inhemska spelare och importerade spelare. Det är betydligt fler tekniska faktorer spelar in rörande exempelvis Skatteverket när det handlar om importer. Men i fallet Montpetit går det att anta att det skulle ha gått snabbare.

– Du kan inte få Sign Off-bonusen innan du lämnat och så ska det göras en utbetalning och funka praktiskt. Men när det gått så här lång tid, när han slutade i april, känns det lite långt att han inte ska ha fått ut hela summan, säger Erik Zachrisson.

Även om det har blivit mer ovanligt uppstår ändå sådana här situationer ibland, menar Zachrisson, som också är tydlig med att det inte handlar om någon illvilja från klubbarnas sida.

– Det är ett par fall här och där sen är det säkert mycket kring det som inte kommer till vår kännedom. Generellt betalar klubbarna alltid i slutändan om det inte blir riktig ekonomisk kris. Det har ju gjorts några rekonstruktioner och så men spelarna har fått sina pengar och klubbarna försöker alltid så mycket som de kan.

LÄS MER: Sportrådet om kontraktsförslagen till Montpetit

Om en spelare inte får ut sin lön eller annat som är inskrivet i kontraktet finns möjligheten att kontakta SICO och få hjälp av dem att göra en så kallad lönefordran. Men tidigare har importerade spelare inte vetat om att den möjligheten finns.

– Jag skulle säga att de inte vetat det tidigare men det är defenitivt inte så nu. Förra säsongen var alla importer medlemmar i SHL. Sen skulle vi behöva vara bättre på att informera killarna i hockeyallsvenskan. Där har vi fått fantastisk hjälp av Cam Abbot som hjälpt till så att de förstår fördelarna med medlemsskapet. Sen har de certifierade spelaragenter som också kan hjälpa till, säger Zachrisson.

Generellt är det andra typer av situationer som dyker upp från spelare som vänder sig till SICO. Och det är frågor av helt annan karaktär.

– Vi hjälper spelarna med allt, vi försöker hjälpa dem i varje enskild situation. De svåraste frågorna är alltid de mjuka, som handlar om till exempel någon som fått en hjärnskakning och som ska få hjälp med rehabilitering. Det som rör mental hälsa, det är det svåraste för det är så individuellt, säger Erik Zachrisson.

Fotnot: SICO utgör tillsammans med Unionen svenska hockeyspelares fackförbund som har till uppgift att ta tillvara sina medlemmars intresse oavsett det gäller ekonomiska, fackliga, sociala eller idrottsliga frågor.

Mer läsning

Annons