Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stisse Åberg: En viktigare värvning än Zaborsky – tro mig!

Ena dagen – Tomas Zaborsky in i laget.
Nästa dag – Bilbolaget in i sponsorgaraget.
Frågar ni mig är faktiskt det senare det viktigaste för Brynäs.
Spelare kommer och går, men sponsorer består – om de får tillbaka det som de lovats.

Annons

För Brynäs var det oerhört viktigt att man just nu, med minussiffror både i backspegeln och väntande på årsmötet, presenterade en ny huvudpartner.

Dessutom en som faktiskt sticker av på ett intressant sätt mot de andra.

Jag lägger inte någon värdering (jo, det gör jag en aning) i de andra avtalen som Brynäs har.

Där är självklart det med Gävle kommun en grundbult, som visserligen har fått ta några rejäla smällar, men suttit kvar både efter politiska svängningar i Gävle och andra heta, ifrågasättande debatter.

Länsförsäkringar är ett bolag som även i sin kommersiella gärning har nytta av en positiv samhällsutveckling.

Bauer är en idrottsmaterialleverantör på den marknad Brynäs befinner sig, en naturlig och viktig samarbetspartner.

Bilbolaget är något helt nytt. Ett företag som jobbar med försäljning på en lokal och regional marknad. Ett företag som kränger bilar helt enkelt, i Gävle, Sandviken, Bollnäs, Hudiksvall, Ljusdal, Söderhamn, Sundsvall och Timrå.

Att Brynäs lyckats landa det avtalet här och nu, speciellt som Region Gävleborg klev av diskussionerna både med och efter buller och bång, är faktiskt aningen imponerande.

Det borde blåsa hård motvind, med tanke på den hårt sluttande ekonomiska kurvan som Brynäs presterat de senaste åren.

Det blåser bevisligen motvind, när de sportsliga resultaten de senaste åren närmast samlat damm i ett sarghörn.

Det här är därför ett sponsoravtal som Brynäs klubbdirektör Johan Stark, vice klubbdirektören Johan Cahling, ja vem som helst i föreningen, gott kunde stå och vifta med på Gavlerinkens tak.

Så viktigt är det, för att få vindsnurrorna där att vända och gå åt andra hållet.

Det här visar att ett lokalt företag verkligen t-r-o-r på det som Brynäs säger sig stå för i sin verksamhet.

Jag tillåter mig dock att även vara en aningen naiv.

För hur mycket pengar pratar vi om. Vad betalar Bilbolaget för att kliva in som sponsor för Brynäs SHL-lag, Brynäs riksserielag och Morgondagens brynäsare, och för att kliva på En bra start-tåget, och förknippas med dess positiva effekter.

Jag har självklart ställt frågan, och svaret får väl respekteras – det är ju ett avtal mellan två parter – men ändå!

Mitt motargument är att jag är säker på att Brynäs medlemmar är intresserade av hur mycket det är värt, och att frågan därför kommer att ställas på årsmötet.

I ekonomisk trovärdighetsargumentation måste nog Brynäs besvara den frågan då.

Det k-a-n aldrig vara fel för Brynäs att tala om exakt hur bra affärer man gör.

Speciellt inte nu.

Verkligen inte nu.

Dessutom skulle det visa på vilken ekonomisk nivå som man kan träffa avtal med regionala bolag. Jag tror nämligen Brynäs var på väg att skjuta sig själv i foten med ett hårt slagskott på den punkten – och nu kanske har tänkt om och hittat rätt.

Jag tror faktiskt att Bilbolaget också skulle få extra PR för det, och därmed få titeln inofficiell startmotor för fortsättning av Brynäs affärsmodell.

Det är alltid kul att veta att det blev 7–2 mot Skellefteå – inte att "vi vann med några mål mot ett annat lag i serien".

Rätta mig inte när jag har rätt.

Speciellt inte när jag faktiskt applåderar en Brynäsframgång.

LÄS ÄVEN: Ny huvudpartner förbättrar Brynäs ekonomiska situation: "Ser riktigt bra ut"

KRÖNIKA: Ta med dig Jaromir Jagr-honnören också, Zaborsky!

Mer läsning

Annons