Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jenny Wennberg: Socialdemokraterna köpte elcyklar åt rika

Annons

Regeringen har köpt cyklar för en miljard till rika. Ungefär så kan kan utfallet av elfordonspremien sammanfattas. För när Naturvårdsverket nu utvärderat det hela, visar det sig att de som köpt elcykel för våra skattepengar har högre utbildning, högre inkomst och mår mycket bättre än övriga medborgare.

Elfordonspremien har varit del av regeringens klimat- och miljösatsning. Staten stod för 25 procent av kostnaden, upp till 10 000 kronor, när människor köpte elcyklar. Att det inte handlade om politik som främst skulle gynna arbetarklassen och människor i Norrlands inland var inte särskilt svårt att räkna ut. Men det struntade regeringen i.

I Hallands län har 18,5 premier betalats ut per 1000 invånare. I Norrbotten bara 4,5. Det är inte jättekonstigt. Få tar cykeln till jobbet en, eller fyra, mil bort när det är 30 minusgrader utomhus.

I rika Danderyd utanför Stockholm betalades det i sin tur ut 11,5 elfordonspremier per 1000 invånare. I fattiga Botkyrka bara 2,9 premier per 1000 invånare. Inte heller det jättekonstigt eftersom elcykel knappast kan beskrivas som billigt ens när staten betalar 25 procent av cykeln åt dig. Och riktigt pinsamt blir det när vi tittar på varför människor köpt elcyklar. Två av de främsta skälen utöver miljön är nämligen minskad ansträngning/ökad bekvämlighet och teknikintresse.

Elfordonspremien är miljö- och klimatpolitik när den är som sämst. Och så lär det fortsätta om Socialdemokraterna låter Miljöpartiet styra miljöpolitiken. För något som genom åren blivit uppenbart är att Miljöpartiet helt saknar klassmedvetenhet, och därmed också förmåga att få med sig människor i den omställning som måste göras för att säkra vår framtida överlevnad. Det betyder också att Socialdemokraterna måste ta ett större ansvar för miljöpolitiken. För det går inte att driva miljöpolitik som mest av allt uppfattas som besvärlig och orättvis och tro att det kommer leda till ett ökat miljöengagemang bland människor.

Över tid har marknadspåverkan från statligt håll blivit allt mer populärt, oavsett om det handlar om rut, rot eller elfordonspremie. Vilket resulterat i att regeringen uppmuntrar medelklassen till renoveringar av fullt funktionsdugliga kök och badrum för jobbens skull, samtidigt som man av miljöskäl uppmuntrar dem till ytterligare konsumtion i form av elcyklar.

Det kommer inte rädda vare sig miljön eller klimatet. Och det bygger inte ihop Sverige.

Vad gynnandet av vissa typer av produkter och tjänster också leder till, är minskad förutsägbarhet och försämrade möjligheter för människor att planera sin ekonomi. Elfordonspremien har exempelvis varit helt beroende av färgen på riksdagsmajoriteten. Regeringen införde den, Kristdemokraterna, Moderaterna och Sverigedemokraterna tog bort den. Den här typen av bristande kontinuitet drabbar inte främst urban medelklass vars klimatångest driver dem till tågresor till kontinenten och elcykelturer till jobbet, utan byggarbetaren i Färila som måste pendla med bilen till Stockholm.

För att miljö- och klimatpolitiken skall bli framgångsrik krävs att den upphör att upplevas som något som drabbar vanligt folk ute i landet och gynnar rika storstadsbor. Det begriper uppenbarligen inte Miljöpartiet, men det borde Socialdemokraterna begripa.

Att ingen inom Socialdemokraterna satte stopp för elfordonspremien visar på dåligt omdöme. Annars skulle man inte ägna sig åt den här typen av medelklassigheter.

Och får Miljöpartiet fortsätta styra miljöpolitiken i ensam majestät kommer det politiska resultatet fortsätta vara politik som styr våra gemensamma medel till rent trams.

Det överlever vare sig miljön eller Socialdemokraterna.