Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Jörgen går igång på rytmen

I kväll inleds hiphopfestivalen Xpand your soul på Gävle teater med två dansworkshops och sen rullar det på med dansföreställning på fredag och en lång radda hiphoprelaterade grejer (battles, konserter, graffiti, mera!).

Jörgen Vedeler är dansare från Järbo och står både på scenen och håller i en workshop.

Redan tidigare i veckan var han på plats på teatern – han bor i Gävle numera – och kollade läget. I kaféet på andra våningen är några bord undanskuffade och en ljudanläggning inkopplad så att Jörgen Vedeler kan visa upp sina färdigheter i locking (en dansstil som skapades på 70-talet av en man som inte kunde dansa så bra – han var tvungen att stanna upp och tänka efter hur han skulle göra nästa rörelse). Jörgen Vedeler improviserar rörelser till den funkiga musik som hör till dansen och det svänger sjukt mycket.

– För mig är det musikaliteten som går först av allt, att känna rytmen. Det är musiken som triggar igång min dans, som får mig att vilja dansa, förklarar Jörgen Vedeler.

Och det är också via den han får igång andra, när han leder workshops.

– Jag brukar alltid göra några rytmikövningar, säger han men erkänner också at han inte brukar planera så mycket innan en workshop, han läser av gruppen och hittar nivån att lägga undervisningen på.

Han gillar lärarrollen, säger han. Den fick han prova på tidigt – redan i gymnasieåldern – när det inte fanns lärare på dansskolan i Sandviken.

Han började dansa som tolvåring. Hans systers kille dansade och blev en förebild för Jörgen Vedeler som började med breaking han med.

– Jag har alltid gillat akrobatik, och att röra på mig.

Och han kom in på housemusik och funk, förklarar han. Och efter att han slutat på Göranssonska gymnasiet sökte han och kom in på Åsa folkhögskolas streetdanceutbildning.

– Det är en hög nivå på den utbildningen, och bra lärare.

Efter ett år på danslinjen, sökte han och kom in på, musiklinjen på samma skola.

– Jag började spela trombon när jag var 18 år. Det är ju blåsbaserad musik som jag dansar till.

Och nu har han sökt och kommit in på kulturkommunikatörutbildningen i Bollnäs, en yrkesinriktad utbildning som ges för första gången nu.

– Där är det mer modern dans, det blir spännande. Jag kommer att kunna använda det i min locking.

Men just nu är han ute på turné med dansföreställningen Next thing, där han medverkar i numret med What came out of the mothership (föreställningen innehåller ytterligare två delar) och Jörgen Vedeler berättar att deras locking inte är så traditionell.

– Vi experimenterar med moderna grejer, och jag spelar också trombon, säger Jörgen Vedeler och berättar att de har lådor på scenen och använder sig av dem, liksom att de också har en helt tyst del, utan musik.

Han tycker att det är helt rätt att festivalen är på en klassisk teater, det visar att hiphopen med alla dess delar håller på att bli respekterad som konstform.

Och det visar sig att han har goda erfarenheter av festivalen sen tidigare.

– Vi vann ett battle förra året, och det var ett bra pris – 10 000 kronor.

Det blir battles i år också, i dans och i rap. Det blir tält utanför teatern med egen liten scen, det blir graffitiworkshops, det blir konserter med Henry Bowers och Muhammed Ali, det blir, kort sagt, en väldig massa saker.