Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kändistätt på bio

Annons

Film är en amöba som sväller ut och inkorporerar omgivningen i sin kropp. En passande liknelse, åtminstone vad gäller Hollywood, är monsterjellyblobben som slukar den aningslösa befolkningen i 80-talsysaren ”The blob”.

Vad jag närmast tänker på är hur aktuella fenomen, både populärkulturella och andra, mer frekvent blivit ämnen för bioduken. Allt redan känt ska ha sin film. Från för tidigt döda rockartister till Facebook, dataspelvärldar, konstnärssjälar och smurfar.

Man kan säga att filmerna profiterar på andras liv och idéer men också att produkterna drar nytta av varandra. Smurfarna får en renässans, Facebook befäster sin roll som institution, musikindustrin ökar försäljningen.

Hur länge dröjer det innan senaste trenden Wordfeud kommer i cinemascope? Möjligen sitter någon redan och pillar på manuset om en man som ser ut som Robert Pattinson som blir besatt av alfabetsspelet, övergiven av sin sambo och sina barn, och tar revansch genom att utses till professor i språkvetenskap och vinna Nobelpriset.

Men att gamle Shakespeare plötsligt skulle dyka upp igen var kanske inte helt givet. Kommande filmen ”Anonymous” (Sverigepremiär 16 december) spekulerar i den eviga gåtan om vem som egentligen är upphovspersonen bakom världslitteraturens största verk.

Tagline på affischen: Var Shakespeare en bedragare? Rhys Ifans (i rollen som Earl of Oxford) lanseras som trolig författare och Vanessa Redgrave spelar drottning Elizabeth den första, i vad som kallas en politisk thriller. Låter lovande!

Samma sak kan inte sägas om att de tre musketörerna återvänder (Gävlepremiär på fredag). Alexandre Dumas storslagna äventyrsberättelse har förmodligen lånats till film fler gånger än något annan bok. Det är en roman som innehåller nästan mer än man kan önska – grabbkompisar, dueller, kärlek, konspiration, vackra kostymer, ädla motiv, oskuld och ungdom.

Men varför en ny version just precis nu? Det dröjer innan jag inser det uppenbara: Titeln. Tre musketörer. 3D. Hjälp.

En roligare bionyhet är att ”Melancholia” kommer till Gävle. Jag efterlyste den på biorepertoaren i min spalt förra veckan. ”Melancholia” är en av SF:s ”utmärkta” Smultronställetfilmer och borde ha gått här för länge sedan. Nu tar i stället 7:an på sig ansvaret. Det är bra. Men inte bra att det ska behövas. Visas 14–20 oktober.

7:an tvingas också ta sig an Woody Allens ”Midnatt i Paris” som hann gå upp i Sandviken först och då befanns vara värd högsta betyg. Visas 7–20 oktober.

Men det allra starkaste kortet under den kommande 7:an-perioden är iranskt. ”Nader och Simin – en separation” är ett nyskrivet drama som marknadsför ingenting annat än sig självt, som handlar om vanliga människor, och hittills vunnit inte mindre än 18 filmpriser. Tack, tack 7:an, för Gävlepremiären 7 oktober. Har sett en förhandsvisning, kan förhandsutlova en fempoängare till.

Mer läsning

Annons