Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kaos Knez

Annons

Igor Knez tämjer vardagsångest i sitt måleri.

Han har gjort en bildsvit av besvärande, oroande situationer – som presenteras under kontrollerade former.

Alla målningar är arrangerade i prydlig skrivbordsordning.

Se bara på titlarna: Måndag kl. 19.03, Torsdag kl. 14.20. Fredag kl. 22.45. Midsommarafton kl. 17.06...

Till och med bildytans indelning i olika fält gör att det hela påminner om almanacksblad. Mänskliga almanacksblad uppfläkta på väggen. Som en eruptiv psykologkalender 2009.

Gävlebon Igor Knez är konstnär, musiker, poet, lite av varje.

Dessutom är han professor i psykologi och skulle säkert nicka förstående åt min oro inför julafton, detta kaos av papper, snören, glöggförgiftade repliker och besvikelser.

Men att kunna uttrycka känslan i bild är en annan sak.

Grejen med Igor Knez är att han behärskar den konsten också.

Som konstnär målar han laddade stämningar med stänkande brutala penseldrag. Vilt – men omsorgsfullt komponerat.

Vad hände på ”Julafton kl. 21.19”?

Vad hände vid det festgalna upptrissade tolvslaget (”Nyårsafton kl. 23.58”)?

Jag mötte Igor Knez när han ställde ut första gången på Kulturkiosken 2007.

Nu är han tillbaka med nya målningar, på Galleri Majoo.

Han har arbetat i olja; sist påstod Knez att han hade för bråttom för det och föredrog snabbtorkande akryl.

Men formspråket har hur som helst blivit både mer uttrycksfullt och koncentrerat.

I motiven framträder ofta två personer och ett kaos. Gestalterna agerar sällan ihop, vänder ibland ryggen åt varandra. Kämpande, trötta, har nog med sitt. Förutom i ett plötsligt extatiskt glödande möte.

Färgskalan är mest murrig med ilningar av spänt rött eller gult. Och det är kanske inte så konstigt att Igor Knez behärskar den eftersom han i sitt arbete vid Högskolan i Gävle forskat om hur människor påverkas av olika färger och ljus.

Utställningen heter helt enkelt ”Dagar”. Det låter ungefär som ett lakoniskt konstaterande från Gävletecknaren Berglins knarriga välfärdsfigurer som uppgivet betraktar tidens gång.

Jag kan inte låta bli att föreställa mig att Igor Knez öppnar och dissekerar liknande scener som aningens gått överstyr. n

konst

Igor Knez

”Dagar” – måleri

Galleri Majoo, Gävle

Pågår 14–29 november