Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kilometerskatten är skadlig för Gävleborg

Annons

Den rödgröna oppositionen har föreslagit en kilometerskatt för att ställa om transporsystemet, minska klimatpåverkan från transporterna och finansiera sina löften om infrastruktur. Tyvärr är detta fel lösning som kanske inte ens går att genomföra. Och är den genomförbar kan den skada näringsliv, glesbygd och klimat.

Det finns nämligen flera allvarliga frågetecken:
Man försöker lugna skogsindustrin med att säga att vi skall undantas från kilometerskatt. EU tillåter dock inte att man gynnar enskilda branscher. Därmed riskerar hela skatten att falla. Ändå har de rödgröna partierna intecknat fyra miljarder i överskott från skatten för sina satsningar. Hur hänger detta ihop?

En väg att undanta skogsindustrin är att ha olika skatt i olika delar av landet, en regional differentiering. Till exempel har man talat om att undanta Norrland. Men skogsindustrin finns inte i en region, den finns i hela Sverige. Timmertransporter rullar i lika hög grad i Småland som i Västernorrland. Pappersbruk och sågverk finns inte bara på orter som Iggesund eller Korsnäs utanför Gävle. Även i Nymölla i Skåne finns pappersbruk. Vilken region vill man undanta? I Gävleborg är mer än var fjärde industrijobb ett skogsindustrijobb, med ca 5000 arbetstillfällen bara i industrin.

Om man inte kan undanta skogsindustrin, genomför man kilometerskatten ändå? Forskare på Skogforsk har visat att effekten blir den att en stor del, ca en 30 procent av skogsavverkningen, blir olönsam. Idag får vi nästa all Sveriges bioenergi från skogen, med hjälp av skogsindustrins logistik och transporter. Har de rödgröna tänkt på kilometerskattens implikationer för sin klimatpolitik, en klimatpolitik som i hög grad skall bygga på förnybar energi?

Kilometerskatten skall motverka utsläppen av koldioxid heter det. Men kilometerskatten är inte en skatt på utsläpp utan en skatt på avstånd. En lastbil som går på hundra procent förnybart bränsle på en enskild skogsväg i glesbygd skulle likväl få betala, hur lite den än påverkar miljö och samhälle. Hur främjar detta grönare transporter?

De rödgröna har föreslagit många satsningar på infrastruktur som är bra för svensk exportindustri. Tyvärr väljer de att finansiera dessa med en skatt som riskerar att allvarligt skada näringslivet och glesbygden, utan att ge någon påtaglig nytta för klimatet.

Istället för att bemöta den oro som näringslivet har väljer rödgröna företrädare att svartmåla näringslivets farhågor som skrämselpropaganda. Ett snabbt och enkelt sätt att få tyst på kritiken vore att svara på de frågor som finns. Så länge dessa frågetecken kvarstår kommer Sveriges företag och näringsliv att kritisera kilometerskatten!

Karolina Boholm
ansvarig för Transportpolitik på Skogsindus