Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunfilm kan bryta mot lagen

Gävle kommun har låtit ta fram en film där Gävle och regionen marknadsförs. Problemet är att den kan bryta mot lagen då den framställer enskilda näringsidkare.

LÄS MER: PR-experten: "Är det på allvar är den extremt kalkon"

Filmen publicerades på Gävle Stads officiella Youtube-konto den 23 oktober 2014. I filmen namnges flera enskilda företag och bland annat några specifika restauranger.

Johan Adolfsson, kommunikationschef på Gävle kommun, menar att det är svårt att säga om filmen är för riktad mot enskilda näringsidkare.

– Den befinner sig i gränslandet, säger han.

I kommunallagen står det bland annat att kommuner får genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen men att individuellt stöd till enskilda näringsidkare bara får lämnas om det finns synnerliga skäl till det.

Med tanke på lagen, är det lämpligt att filmen pekar på så specifika verksamheter, som den faktiskt gör?

– Om man tar restaurangerna som nämns i filmen som exempel, så är de framstående i stan. För att framställa Gävle som en stad att gå ut och äta i, lyfter vi upp några av de främsta restaurangerna, säger Johan Adolfsson.

Filmen togs fram för att visas vid ett tillfälle för besöks- och turistnäringen, i samband med "Destination Framtid", ett projekt som kommunen tagit fram för att öka sysselsättningen och skapa tillväxt.

– Från början är filmen inte menad som en reklamfilm att sprida, utan bara för internt bruk, säger Andreas Näsman, näringslivschef på Gävle kommun.

Varför valde ni ändå att lägga ut den offentligt på Gävle kommuns officiella Youtube-konto?

– Vi hade en diskussion och tyckte att den, på ett bra sätt, lyfter fram vad Gävle och regionen erbjuder, säger Andreas Näsman.

Även han menar att man behöver lyfta fram det som är mest framstående i en stad, oavsett vad det gäller.

– Det gynnar alla, anser han.

Enligt Näsman kostade filmen mellan femton och tjugo tusen att producera och menar att det inte är en stor kostnad i sammanhanget.

– Jag är jätteglad att vi gjorde filmen, jag tycker vi har lyckats och jag står för den, säger han.

Johan Adolfsson, kommunikationschef, är inte riktigt lika entusiastisk.

– Om vi hade gjort om filmen i dag skulle vi nog ha gjort den lite annorlunda, säger han.