Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marknadstänkande

/
  • Art market. Där konsten är investering. Överst ett av Charlotte Gyllenhammars overallsinpackade barn och Lucy Glendennings fjädervarelse. Nedan verk av Maianna Uutinen, Bruno Knutmans ”Sorgespel” och Kirsten Ortweds förgyllda slingor – ”Kritzeleien”.
  • Supermarket. Där konsten är informell. Överst ”Foreign Exchange” av Qwerty och ”Folkmedicin” av Serde. Nedanför syns Aleksandra Stratimirovics tusentals belysta glasflaskor i ”Sunny Day”, Galleri Bergmans affischkonst, skottkärra med potatis från Galleri ID:I, och Joakim Forsgren med sitt portabla kärnkraftverk.

Konstmarknaderna i Stockholm har blåst över. Två intensiva dagar som involverar hundratals människor och tusentals besökare, kräver mycket planering, många resor och mycket fraktande…

Annons

Nu andas man ut, både i Kulturhuset där över 80 konstnärsdrivna gallerier från fem världsdelar deltog i Supermarket, och i Konstakademiens hus, där närmare 50 ledande nordiska gallerier med Art Market presenterade sitt utbud på konstmarknaden.

Supermarket har sedan starten 2006 växt till en av världens största och viktigaste mötesplatser för konstnärsdrivna gallerier. Konsten är informell och ofta tillfällig. Fokus ligger lika mycket på möten som på konst. Så sprang jag på Joakim Forsgren från Skutskär, numera stockholmare. Han hade med sig sitt portabla kärnkraftverk till Barsebäcks minne. Kan mer aktuellt än någonsin i dessa omsvängningstider?

På Art Market är konsten definitiv. Där är konst investering. Värdet mäts på webbplatser där konstnärer rangordnas och får sin egen kursutveckling, precis som på aktiebörsen.

På Supermarket investerade jag förgäves 20 kronor på en plastanka i ”Fishing for Ducklings”, som det holländska galleriet Tupajumi från Rotterdam ordnade. Jag vann inget konstverk, men jag fick ett samtal med konstnärerna om konstens värde, om alltings värde. På Supermarket kan man prata om pengar, men det vore opassande på Art Market.

Det är svårt att tänka sig mer skilda perspektiv. På Art Market är objekten välputsade som de stora, romantiska fotografierna i 50 000-kronorsklassen, Kirsten Ortweds förgyllda slingor som vrider sig på podierna och Bruno Knutmans existentiella, visionära måleri som nu sent omsider (han är född 1930) kommer ut i ljuset. Där finns också Lucy Glendinnings bräckliga fjädervarelse och Charlotte Gyllenhammars overallinpackade, skyddslösa barn. Det finns intressant konst från de etablerade gallerierna, men jag blir upprörd när konst som skapats ur en stark känsla för de svaga, blir investeringsobjekt.

Kapitalet kan tränga sig in överallt och definiera objekt eller förhållanden som kan ges ekonomiskt värde och därmed vinst. Minsann fanns inte ett porträtt av Mao på Art Market. I Kina är ju inte kapitalet kontroversiellt.

Mao fanns också på Supermarket, som foto av en look-alike.

Andra parallella verk var Jacob Dahlgrens trådrullar på Art Market och Aleksandra Stratimirovics ”Sunny Day”, av 4 456 små glasflaskor i olika färger belysta bakifrån och pixlade tillsammans till ett porträtt av en kvinna.

Konstnären är medlem av galleriet GRAD i Belgrad, och man kan notera att fler serbiska gallerier var på plats, som Thrid Belgrade med sin enkla, godhjärtade film om en lunch i det fria.

Även de holländska gallerierna var många och visade friska tag. Galleri Bergman från Helsingfors gladde besökarna med måleri i den starka finska ”Gör det själv-konsten”. Norge, Tyskland och de baltiska staterna var också väl representerade.

Mitt i vimlet stod en skottkärra fylld med potatis. Den drog blickarna till galleriet ID:I, som bedriver växtaktivism med utgångspunkt från sitt galleri på Söder i Stockholm och som går ut på att inom fem år ta över stadens illa skötta parker med ringblommor och vallmo. En annan naturlig konst visade Serde från Litauen, som jobbar ambitiöst med stadens ekosystem och för att bevara folkmedicinen.

Folkliga resurser är också idén hos Qwerty från Danmark. Deras ambulerande Foregin Exchange handlar inte om pengar, utan är en stillsam performance, där man kan byta in sina kläder mot andras (som ibland förbättrats av konstnärerna).

Graffitifrämjandet var på plats på Supermarket med budskapet att det du ångrar i livet var kanske att du inte bombade ett tåg på 80-talet.

Uppfriskande var också Marianna Uutinens expressiva måleri på Art Market. Nordens bästa?

Annika Ström tolkade på Art Market den jäktade medelklassens liv i sina tänkespråk på duk, som ”Please remove me from your mailing list”, medan Ulrika Sparre kanske försökte hålla frågorna om produktion och kapital inom konsten borta med sitt budskap: ”I am not useful. Threrefore I am”.

Mer läsning

Annons