Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Konsument Gästrikland: ”Viktigt att alltid läsa igenom”

Du ska alltid ta dig tid att läsa igenom villkoren innan du skriver på ett avtal, säger Sara Stenquist, chef på Konsument Gästrikland.
Utgångspunkten i lagen är att avtal ska hållas.

– Det är viktigt att alltid läsa igenom och tänka igenom innan man tackar ja eller skriver på ett avtal, för har man tackat ja eller skrivit på, då har man också godkänt avtalsvillkoren, säger Sara Stenquist.

Det händer regelbundet att konsumenten uppfattar att hen kom överens med försäljaren om något annat än vad som står i avtalet, men det är ofta svårt att bevisa.

– Har jag då skrivit på avtalet så är det ju det som står i avtalet som är giltigt, om inte jag kan bevisa något annat, och det kan vara väldigt svårt för mig att bevisa vad säljaren sa till mig, säger Sara Stenquist.

LÄS MER: Försäljare erbjöd småbarnen surfplattor gratis – kostnaden var 14 400 kronor

För att öka konsumentens rättigheter ändrades distansavtalslagen förra sommaren, vilket gör att du har 14 dagars ångerrätt vid köp som sker på så kallade tillfälliga försäljningsplatser. Dit klassas exempelvis torghandel och så kallade pop up-affärer i gallerior där försäljarna tar kontakt med kunderna som går förbi.

– Företaget ska upplysa dig som konsument att du har fjorton dagars ångerrätt. De ska också upplysa dig om hur du ska gå till väga när du vill använda dig av din lagstadgade ångerrätt, var man ska skicka tillbaka varorna och så vidare, säger Sara Stenquist.

LÄS MER: 169 anmälningar mot Phone Familys sedan 2012

– Det man har skyldighet att göra som konsument är just att lämna tillbaka varorna och stå för frakten själv.

Fakta – Så säger lagen:

Distansavtalslagen ger dig som konsument 14 dagars ångerrätt vid köp från tillfälliga försäljningsplatser.

Företaget måste upplysa dig som konsument om din ångerrätt vid försäljningstillfället, och även hur du gör för att utnyttja den.

Om företaget inte ger dig korrekt information, har du rätt att utnyttja ångerrätten upp till ett år efter ingånget avtal. Vid tvist måste företaget bevisa att konsumenten har fått informationen på ett klart och begripligt sätt.

Som konsument har du ansvar för att skicka tillbaka varorna enligt företagets anvisningar, och om de är använda har företaget rätt att ta ut en värdeminskningsavgift om de har meddelat detta i förväg.

Källa: Konsument Gästrikland, Telekområdgivarna

*

För fler lokala nyheter och pushnotiser om viktiga händelser från just ditt närområde, ladda ner vår nya app till din Iphone eller Android!

För Iphone: Hämta här

För Android: Hämta här