Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krisen rår inte på champagnefesten

/
  • Under oktober – den ekonomiskt sett mörkaste månaden på mycket länge – köpte vi närmare 57 000 liter av det franska mousserande vinet.

Trots börsras och jättevarsel ligger försäljningen av champagne kvar på en mycket hög nivå.
Fjolårets bubbelrekord kan mycket väl komma att överträffas i år.

Annons

Bara under oktober – den ekonomiskt sett mörkaste månaden på mycket länge – köpte vi närmare 57 000 liter av det franska mousserande vinet. Det visar statistik som Systembolaget tagit fram för TT:s räkning.
Siffran innebär en fortsatt ökning med drygt 8 procent jämfört med 2007, om man bara tittar på den sålda volymen. Tar man hänsyn till så kallade kalendereffekter så minskade försäljningen med marginella 0,8 procent.



Hur man än ser på det, så har lågkonjunkturen ännu inte påverkat svenskarnas törst efter champagne i någon större utsträckning.
– Det har väl inte känts fysiskt i plånböckerna på folk än. Jag tror att det är för tidigt, säger Systembolagets presschef Björn Rydberg.
Än tydligare blir detta när man tittar på försäljningen av dyra rödviner och spritsorter: Dessa har fortsatt att öka kraftigt under oktober, även med hänsyn tagen till kalendereffekter.



Annars säger forskningen att alkoholdrycker hör till de inkomstelastiska varorna, det vill säga att när inkomsterna sjunker går försäljningen ner.
– Så jag undrar om man inte kommer att få se en effekt längre fram, om det nu blir en lågkonjunktur och de disponibla inkomsterna sjunker och så vidare, säger Björn Rydberg.


Tittar man bakåt så är champagneförsäljningen en hyfsad konjunkturmätare. Lågkonjunkturen i början av 1990-talet gav ett tydligt avtryck i statistiken. Även när IT-bubblan sprack 2000 vände försäljningen nedåt. Men sedan dess har den ökat mycket kraftigt.


Och blir det inga rejäla fall under de två sista månaderna 2008 så kan helårets försäljning mycket väl överträffa fjolårets hisnande siffra, 913 000 liter champagne. Men det törs inte Björn Rydberg säga.
– Den stora champagneförsäljningen ligger ju i december, och den vet vi ingenting om.

Mer läsning

Annons