Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kristider och höst – då köps det skivor!

Det är finanskris. De svartaste rubrikerna har kanske grånat lite men skakigt är det. Folk blir nervösa, allra mest i USA där banker går åt skogen och sparpengar kanske försvinner. Men här också. Nervöst.

Annons

 

Men skivbolagen är gladare än på länge och det beror inte på att de sytt in extra många pirater som olagligen laddat ner musik som skivbolagen vill ha betalt för. Nej, de är glada för att i kristider köper folk skivor.

Det låter helt kocko.

Men precis som man kan läsa i en notis högst upp till höger på nästa uppslag så gnuggar skivindustrin händerna just nu.

Det handlar om att skivköp är ett relativt billigt nöje. Det är alltså märkligt nog lättare att kränga skivor i kristider än i högkonjunktur. Folk som sitter hemma och deppar över att deras sparpengar har försvunnit unnar sig ändå en skiva eller två som tröst, typ. Och eftersom hösten och framförallt december normalt sett är den bästa av skivförsäljartider så tror branschen nu att den nedåtgående skivförsäljningstrenden om än inte vänds så i alla fall planar ut.

Artister blir däremot inte så värst rika på skivförsäljningen längre, sägs det. Amerikanska affärstidningen Forbes (som älskar att göra listor av alla de slag) har, enligt sajten Dagens ps, listat de stjärnor som har tjänat mest stålars det senaste året.

Totalt handlar det om den bisarra summan 3,3 miljarder kronor. Känn på den. 3,3 miljarder kronor (hur var det nu med finanskrisen, kanske skulle den kunna avhjälpas på ett litet kick här, eller?). Det mesta av alla dessa pengar kommmer då alltså inte från skivförsäljningen utan från konserter.

Ja. En lista alltså. Över de tio akter som dragit in motsvarande 3,3 miljarder kronor ihop.

Det är en märklig läsning det med.

Några prickar man enkelt in. Beyoncé som dragt i in makalösa 520 miljoner kronor, till exempel. Eller Justin Timberlake som fick nöja sig med 286 miljoner kronor. Madonna, 260 miljoner.

De kan man liksom tänka sig.

Men så känns det som att jag bott under en sten de senaste decennierna (typ hela mitt liv blir det så förfärligt gammal är jag inte) när jag kollar vidare på listan. Nummer nio, alltså näst sämst (men nu pratar vi ändå galet mycket pengar), före Gwen Stefani som ligger tia, ligger Genesis.

Genesis? Genesis!

Alltså bandet med Phil Collins i spetsen som trummande sångare eller sjungande trummis. 202 miljoner kronor har de dragit in. Det senaste året. Alltså inte de senaste 20 åren. Utan nu.

Jag fattar inte hur det har gått till. Alls.

Sist jag hörde nåt från dem var när jag fikade på Lido och nån satte på ”In the air tonight” på jukeboxen de har där och det måste vara typ fem år sen.

Men jag kan som sagt ha bott under en sten utan att fatta det.

Fullt lika tagen på sängen blir jag inte av ettan på listan. Inte av samma skäl i alla fall. Det är ju inte särskilt svårt att räkna ut att Stings återupptagande av gamla bandet Police (med den läbbiga stalkersången ”Every breath you take” i låtkatalogen, en låt som för örigt hamnade i topp på låtar som folk tyckte passade på bröllop, konstigt nog) skulle löna sig.

Men nog baxnar man när man läser att återföreningen inneburit en inkomst på 748 miljoner kronor för Sting och grabbarna. Police ensamt drog alltså in typ en femtedel, ja nästan en fjärdedel, av alla pengar som de tio mest framgångsrika artisterna tjänade det senaste året.

Finanskris känns långt borta.

Däremot undrar man ju hur det står till i musikbranschen.

Mer läsning

Annons