Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kroppen och knoppen

/
  • Helt okej. I Sverige tycker vi att elitsatsningar är helt okej. Så länge det handlar om kroppen och inte om knoppen. Trots att de sociala mönstren vi ser rörande teori även finns när det gäller idrott.

I går meddelade Skolverket att tio gymnasieskolor i landet kommer att få starta ”elitutbildningar”.

Annons

Ett slarvigt uttryck för en provverksamhet som innebär att utvalda skolor får hålla sig med teoretiska specialutbildningar med riksintag och beviljas möjlighet att vid antagningsförfarandet använda sig av till exempel intervjuer och antagningsprov.

På gymnasienivå finns det redan ”elitutbildningar”. När det handlar om idrott. Skidgymnasiet i Järpen är ett av exemplen som fostrat skidåkarelit som bland annat världsstjärnan Jon Ohlsson. Det är vi inte rädda för. Vi accepterar att vissa är bättre på att åka skidor än andra. Vi ser det även som naturligt att dessa talanger odlas och bereds möjlighet att utvecklas redan i unga år.

Varför är det så självklart att låta någon utvecklas som skidåkare och specialisera sig på detta men långt ifrån lika självklart att låta någon göra det i fråga om matematik?

Sociala faktorer. Vårt sociala arv väger tungt inte minst i unga år när det handlar om studier. Barn från akademikerhem ser vidare studier som långt mer självklart än barn från arbetarklasshem. Och även om arbetarklasshem kan vara precis lika studiemotiverande hem, krävs också ett självförtroende, en tillit till den egna förmågan, stöd och ett mod som inte nödvändigtvis finns där i unga år när man som arbetarklassbarn skall söka till gymnasiet och senare universitetet och genom sina val välja bort sin sociala arvslott.

Men. Å andra sidan. Hockey och alpinåkning är knappast arbetarklassporter. Hockey och alpinåkning kräver föräldrar som har råd att skaffa all den dyra utrustning som idrotterna kräver och som har tid att köra sina barn till och från träningar. Vilket egentligen gör att delar av det sociala argumentet rörande de teoretiska ”elitutbildningarna” faller. Eftersom de sociala faktorerna är av betydelse även när det gäller ”elitutbildningar” i idrott.

Socialdemokraterna är kritiska till de så kallade ”elitutbildningarna”. I alla fall de teoretiska. Att acceptera elitsatsningar på idrott under gymnasiet är långt ifrån lika värdeladdat som att acceptera elitsatsningar på teoretiska utbildningar. Trots att idrotten präglas av samma sociala mönster som teorin. Vilket innebär att skräcken för teoretiska ”elitutbildningar” på gymnasienivå nog mest får klassas som dubbelmoral. För så länge Sverige inte håller sig med en sorteringsskola och samtliga gymnasieutbildningar håller hög nivå finns faktiskt lite att invända mot att vi skapar teoretiska motsvarigheter till skidgymnasieutbildningar.

Mer läsning

Annons