Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Abramovic offrar allt för konsten

/
  • Sju timmar om dagen i drygt två månader satt Marina Abramovic alldeles tyst och stilla på Museum of Modern Art i New York under sin utställning
  • Efter drygt 40 år som konstnär är Marina Abramovic fortfarande lika djärv och orädd. Nästa år ställer hon ut på Moderna Museet i Stockholm. Arkivbild.
  • Marina Abramovic har med sina banbrytande och självutlämnande projekt fått en hel värld att intressera sig för performancekonst.
  • Marina Abramovics skulptur

I sommar är det 50 år sedan kulturrevolutionen inleddes i Kina. Vi tar tillbaka begreppet genom att uppmärksamma personer och verk som av egen kraft stöpt om och förändrat. I dag möter vi performancekonstnären Marina Abramovic.

Annons

En kväll 1974 möts besökarna på galleriet Studio Morra i Neapel av ett bord där 72 föremål har placerats ut. En bit bröd, vindruvor och en ros. Där finns också en revolver.

Mitt på golvet i lokalen står Marina Abramovic. Via en lapp låter hon meddela att alla, med hjälp av föremålen, är välkomna att göra vad de vill med henne. Hon tar fullt ansvar.

Efter sex timmar är performanceverket "Rhythm 0" över. Då har hon utsatts för flera sexuella övergrepp, blivit skuren med rakblad, berövats sina kläder och fått den laddade pistolen tryckt mot huvudet.

När hon kliver ur rollen som passivt objekt och börjar gå mot publiken flyr alla. Ingen vågar möta henne när hon återigen är en individ.

Den kvinnliga kroppen, smärta och uthållighet som balanserar på gränsen till det patologiska är avgörande beståndsdelar i Marina Abramovics konst. Hon har gått 250 mil på Kinesiska muren och förgiftat sig med antidepressiv medicin. Vid flera tillfällen har hon varit nära döden.

Utställningen "The artist is present" på Museum of Modern Art i New York 2010 innebar hennes stora genombrott. Då satt hon orörlig på en stol i 736 timmar och 30 minuter.

Få har i bokstavlig mening lidit mer för sitt skapande. Knappast någon har haft större betydelse för att lyfta performancekonsten och introducera den för en publik som aldrig ens sneglat åt en kultursida.

Ett av hennes verk, en jättelik stol försedd med djurhorn, finns på Wanås Konst i Skåne. Marika Wachtmeister är tidigare chef för skulpturparken och hade ett nära samarbete med konstnären när projektet tog form.

Wachtmeister som i dag umgås regelbundet med Abramovic är fullkomligt förbluffad över hur mycket hon är beredd att ge av sig själv.

– Hon sätter hela sig på spel i sin konst, säger Marika Wachtmeister.

Mer läsning

Annons