Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Albertus har oxiderat

/
  • Nu. Albertus Pictors vision av den Yttersta domen är väl känd – men färgerna i originalskick skiljer sig väsentligt från dem vi ser i dag.  Foto: Bengt A Lundberg
  • Nu. ”Lekare med luta” i Härkeberga kyrka. Så här ser färgerna ut i dag, då den orangefärgade blymönjan har svartnat. Foto: Riksantikvarieämbetet
  • Då. Konservatorn Misa Asp har genomfört en färgrekonstruktion av ”Yttersta domen” med hjälp av ett bildbehandlingsprogram. Foto: Misa Asp
  • Då. Så här såg ”Lekare med luta” troligen ut i original. Färgerna har återskapats med hjälp av Riksantikvarieämbetets kemister och konservatorn Misa Asp.  Foto: Riksantikvarieämbetet
  • Bleka döden.  Ett av Albertus Pictors mest kända motiv. Det har bland annat använts av Ingmar Bergman. Färgerna har bleknat och förändrats under årens lopp.

Albrekt Pärlstickare, Albrekt Målare – Albertus Pictor. I år är det 500 år sedan Sveriges störste medeltida målare gick ur tiden.

Annons

Det uppmärksammar Riksantikvarieämbetet med en färgsprakande granskning av kyrkomålarens verk. I maj öppnar Upplandsmuseet också en stor utställning om Pictor, ”Minns mig, Albertus...”.

Hur såg Albertus Pictors bilder ut på medeltiden? Inte som de framträder i ett 30-tal svenska kyrkor i dag i alla fall. Under årens lopp har färgerna genomgått kraftiga förändringar, något som tydligt syns i ett projekt, sponsrat av Kungliga Vitterhetsakademien, där Pictors färgpigment har analyserats.

– Blyet i färgen har oxiderat och blivit svart på den kalkrika grunden. Men på den sura miljön, på träbalkarna, har färgerna inte förändrats. Se bara på målningen av mannen med den orangefärgade ärmen, där ena delen av armen fortfarande är orange, säger kemisten Kate Tronner på Riksantikvarieämbetet.

Målningarna som finns i de medeltida kyrkorna är betydligt mörkare än de var när de målades. Till viss del beror det på yttre faktorer som nedsmutsning, fuktproblem och mikroorganismer, men framför allt handlar det om att en del pigment har genomgått kemiska omvandlingar. Röda färger klarar sig sämst, medan gröna färgtoner däremot har stått väl emot tidens tand.

Hur mycket färgerna har förändrats kan man nu se på Riksantikvarieämbetets webbplats www.raa.se, där de ursprungliga färgerna digitalt har rekonstruerats på några av målningarna. Ämbetet har också en liten utställning i sina lokaler på Storgatan i Stockholm.

Arbetet med att analysera färgpigmenten i Albertus Pictors målningar ingår i ett större projekt, där nästa anhalt är tre medeltidskyrkor i Skåne. Det kommer dock inte att leda till några försök att rekonstruera ursprungsfärgerna på plats.

– Men jag skulle själv tycka att det vore jätteroligt om man kunde få ett valv i exempelvis Täby kyrka där färgen har försvunnit och göra en fin rekonstruktion där. Det tror jag skulle vara roligt för barn och unga att se hur det kan ha sett ut, säger Kate Tronner.

Mer läsning

Annons