Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att tyda skräp och andra symboler

Plastsäckar, frusna blommor och målade drömmar - en värld av tolkningar öppnar sig när det är dags för fyra nya konstnärer att inta Tallbo. Vår konstkritiker Niels Hebert ser utställare som gör livet mer spännande.

Annons

De flesta skulle nog tycka att världen vore rätt tråkig om människor, ting och händelser bara var vad de verkar vara. Det är mer intressant att se djupare på saker och ting och då hjälper symboler till. De avslöjar berättelser under ytan. Liknelser och metaforer finns i samma härad.

Madeleine Hansens plastsäckar – en hopfallen målning?

Aktuell härad är Tallbo i Kungsfors. Det som förenar de fyra konstnärerna i den nya utställningen är smaken för de historier de också berättar. De fyra är Madeleine Hansen, Gävle Konstskolas Tallbostipendiat, fotografen Lena Engström från Gästrike-Hammarby, Rolf Lindqvist, som flyttat från Ockelbo till Gotland och Åsa Schick, Stockholm.

Madeleine Hansen använder material som spännband, plastfilm, text på papper och grå och blå plastpåsar fyllda med diverse skräp (som man säger). Jag uppfattar hennes grepp som stort, en betraktelse av konstens processer och möjligheter.

Plastsäckarna är på sätt och vis slutet. Här samlas det som blivit över av produktionen av ett konstverk, paketerat men osorterat. Säkert finns det bland skräpet delar som kan användas längre fram. Samtidigt kan de blå plastsäckarna, som placerats i en nisch, vid ett hastigt ögonkast uppfattas som en hopfallen målning.

Ett annat av Madeleine Hansens verk, som också kan ses som en målning, består av vertikala spännband på enskiva. Spännbanden heter ”Saferoad”, vilket kan tolkas som ett inlägg om den förföriskt säkra konstens väg. Hon har också täckt en del av ett fönster med plastfilm; ja, vad kan vi se i en bild i förhållande till världen? Där finns också några bilder av till synes oläsliga texter som ger att automatiskt intryck och jag tänker på surrealisternas automatism, försöken att skapa utanför förnuftets kontroll.

Ur fotosvit av Lena Engström.

I Lena Engströms fotoutställning finns en svit bilder av frusna blommor. Deras poesi blir ett slags undersökande sorgsenhet, en meditation i de ständiga flöden som omger oss. Det frusna har stannat upp. En märklig sak med denna svit är att blommorna allt mer öppnar sig för en tolkning av en människas ansikte. Men då måste man ge dem lite tid. Det frusna går igen i andra foton, men även spegeln som återger både inne och ute har något stillnat över sig.

Även i Rolf Lindqvists måleri finns bilder av både det inte och det yttre. Han fångar drömmar, minnen och syner som kommer ur det han ser: människors ensamhet i det stora huset, tunneln som tycks öppna sig på ett särskilt sätt, drömmen som avslöjar hur stora hus kan vika åt sidan, den inneboende energin i blommande fruktträd och – kan man förmoda – den unga kvinna som skulle bli hans mor ("Ung kvinna -45").

Åsa Schicks stora målningar påminner om traditionella muralmålningar. I ”Together” är två människor inbegripna i att reda ut ett gemensamt fiskegarn – den ena sitter bekvämt i en fåtölj, medan den andra står vid dörren. Här finns det symboler. Den ena är röd, den andra blå. Om de ska kunna reda ut saken är väl osäkert, men de har i alla fall satt igång. I en annan storskalig bild färgas tyger. Runt omkring arbetsplatsen hänger de olikfärgade tygerna som vore de en labyrint, kanske konstens labyrint i jakt på den rätta färgen. Och det ärfint att se människorsom arbetar i konsten. Det var ett tag sedan.

Konst

Lena Engström, Madeleine Hansen, Rolf Lindkvist och Åsa Schick. Plats: Ecke Hedbergs konstnärshem Tallbo, Kungsfors. Pågår: 18/6 -10/7.

Mer läsning

Annons