Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blodsfejd för Gävleskolor

/
  • MÖTE EFTER DÖDEN. Caroline Johansson Kuhmunen som Anne Frank och Josef Törner som Zef Bunga när Teater Fredag låter ett offer för albanska blodsfejder möta ett offer för nazismen.

Dramatikern Ad de Bonts ungdomspjäs låter två förnuftiga tonåringar kontrasteras mot en galen värld. En galenskap som de får betala priset för.

Annons

Anne Frank dog som bekant med nazismen som bödel, senare världsberömd tack vare hennes dagbok. Zef Bunga gömdes i hemmet för att skyddas från den blodshämnd som kommer att utkrävas mot hans familj. Två albanska släkter dödar varandra, öga för öga tand för tand, allt enligt kanun-lagen. När pjäsen börjar flyr Zef till sin bror i Holland men skjuts ner när han lämnar hemmet.

”Anne och Zef” är en välspelad föreställning om hatets mekanismer, med uppenbara försök att hitta samband mellan två olika tider, två olika platser och mellan judar och muslimer. Jag är med så långt som till att Anne och Zef dog i onödan, alldeles för tidigt, av vansinniga skäl. Men jag har svårare att se ett starkare samband mellan en albansk blodsfejd och nazisternas judehat.

De två spelar upp sina historier för varandra, Zef med en komisk touch, och Anne läser dramatiskt ur de delar av dagboken som hon bara har i huvudet och aldrig hann skriva ner. Medan Zef ger en intressant inblick i blodsfejdens vrickade logik, är Annes del om judeutrotningen blekare, kanske av den enkla anledningen att Anne Franks historia är så bekant.

Josef Törner som Zef och Caroline Johansson Kuhmunen som Anne är skådespelarpärlor som skänker föreställningen en mänsklig värme och, det tunga ämnet till trots, skratt. När manus fallerar och uppmärksamheten riskerar att brista, är det de unga skådespelarnas lyskraft som håller kvar våra blickar.

Mer läsning

Annons