Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Absolut 00-tal

/
  • Urban chic. Louise Boije af Gennäs                                  nya roman ”Högre än alla himlar”, den första delen i en trilogi om staden och 00-talet.

Louise Boije af Gennäs inleder med Stockholm i fågelperspektiv. I en strindbergsk ouvertyr följer hon en vind genom huvudstaden, den kalla natten vid millennieskiftet, ett anslag som skvallrar om författarens ambitionsnivå med den nya trilogin, som via ett kompisgängs öden under ett decennium speglar det nya årtusendets första tio år.

Annons

Den stora amerikanska romanen är en helig graal för USA:s författarskrå, men få talar om Den svenska stora romanen, och när vi är så storvulna är det om en romanserie som handlar om att lämna landet: Vilhelm Mobergs ”Utvandrar”-serie. Louise Boije af Gennäs försöker i det breda perspektivet fånga hur vi lever nu, under 00-talet.

Jag applåderar föresatsen, men författaren har inte talangen för att göra ambitionen rättvisa, och hennes perspektiv är alltför fastnaglat vid en urban övre medelklass för att ge annat än en tårtbit av hela bakverket.

Om man ändå ska välja en grupp människor, under detta Reinfeldts decennium, är karaktärerna som befolkar ”Högre än alla himlar” väl valda.

Vi serveras en sedeskildring från de Nya Moderaternas Sverige. Alla lever de i storstaden, har yrken som inte kräver blåställ, bor i bostadsrätter istället för hyreslägenheter och skulle kunna fotograferas som exempel på det som forskaren Richard Florida kallar ”den kreativa klassen”.

Sifo skulle inte kunna ha gjort ett bättre urval, när Boije af Gennäs inledningsvis, under nyårsnatten, placerar ut sina romangestalter på den politiska skalan.

Författaren Sanna är lantisen från Värmland som, likt Boije af Gennäs själv, skriver lättviktiga om än bästsäljande romaner. Vacker och ”glittrande” är hon, gift med aktiehandlaren Victor, som i romanens inledning har en flört med skådiswannaben Liv, också hon en del av kompisgänget. Ett annat par är Pella och Stefan, hon känslig psykolog, han är berättelsens mullegröna världssamvete med arbete som miljöbyråkrat och med en längtan till en stuga på landet. Den obligatoriska gaysidekicken, Jalle, arbetar på UD och är vän med homofoben Victor.

Ett spindelnät av ömsesidiga släkt- och vänskapsband kramar samman den lilla gruppen av individer, en utökad familj. De platsar alla på omslaget till ett för tiden talande inredningsmagasin.

Personernas yrken och bakgrunder används av författaren för att låta 00-talets stora nyhetshändelser brisera i deras liv. Finanshajen Victor har ett möte på Manhattan 11 september 2001, Jalle har den mördade Anna Lindh som chef, Stefan ser från sin horisont den globala uppvärmningen hetta till som politisk fråga … De reser över den nya Öresundsbron, drabbas av IT-bubblan, de lyssnar på 00-talets topplistehits, de centrifugeras alla kring tidens stora händelser.

Louise Boije af Gennäs tankar kring världspolitiken är inte direkt som att läsa en analys i The Economist, om man uttrycker det så, och balanserandet mellan det smarta och det löjliga är en lindans som hon vid upprepade tillfällen misslyckas med, med pinsamma fall som följd. Men hon är bättre på vardagens politik, och i synnerhet en av 00-talets definierande strömningar: självförverkligandet. Alla i ”Högre än alla himlar” har sina livsprojekt, sina individualistiska mål. Trots att romanen följer ett kollektiv är det individen som regerar; de rör sig mot olika mål tillsammans.

Louise Boije af Gennäs har, invändningarna till trots, skrivit en underhållande roman, därtill en bred berättelse om vår tid som i rådande litteraturklimat präglas av mikroskopets perspektiv. Just nu känns det angeläget att läsa om 00-talet, men hon får skynda sig med sin trilogi – snart har 10-talet sin egen tidsanda att skildra. n

ny bok

Louise Boije af Gennäs

”Högre än alla himlar”

(Bonniers)

Mer läsning

Annons