Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bokrean växer – på nätet

/
  • Snart dags. Onsdag 22 februari går starten för årets bokrea. Omkring 1 000 titlar finns till försäljning i den fysiska bokhandeln. Men intresset för att förhandsboka sin shopping på nätet har rekordökat.

Annons

Bokrean har minskat i betydelse för den fysiska bokhandeln. Men på nätet växer intresset – framför allt för att förhandsboka reaböcker.

Nätbokhandlarna Adlibris och Bokus har båda ökat sin försäljning med 10 procent jämfört med förra året.

– Det är den absolut starkaste rean hittills, säger Magnus Dimert, vd för nätbokhandeln Adlibris.

14 februari hade drygt 25 000 kunder förbeställt böcker på Adlibris inför bokreans start 22 februari. Även Bokus och Bokia har märkt av ett ökat intresse för förhandsbokningen på nätet.

Vad beror ökningen på? Magnus Dimert konstaterar att det dels handlar om att nätförsäljningen i stort ökar, dels om kvaliteten på förra årets bokutgivning.

– Det är väldigt starka titlar i år, det senaste halvåret har vi haft en stark utgivning med många böcker som diskuteras mycket – allt från Zlatanboken till många självbiografiska titlar. Vi pratar om dem på jobbet och i familjen och det ökar allmänt intresset för böcker, säger han.

I toppen av Adlibris lista över förhandsbokningar ligger just en sådan bok: Leif GW Perssons självbiografiska ”Gustavs grabb” och på plats fyra Patrik Sjöbergs mycket uppmärksammade bok ”Det du inte såg”.

I den fysiska bokhandeln har bokrean på senare år tappat alltmer i betydelse – men det betyder inte att bokhandlarna ser rean som förlorad, konstaterar Dag Klackenberg, ordförande för Svenska bokhandlareföreningen.

– Bokrean är inte lika viktig som den var förr om åren. Men det finns fortfarande en titelbredd i rean, antalet titlar som reas ut ligger ganska konstant kring 1 000 varje år, och det är en manifestation kring boken och bokläsningen som är värd att göra, säger han.

Förr om åren storsatsade bokhandeln på reklamutskick och annonser i samband med bokrean. I år väljer många att i stället skicka ut riktad reklam via mejl.

– Att gå i bokhandeln på bokrean är inte något som alla svenskar gör. En annons i en tidning är alldeles för kostnadskrävande när man ska nå kunderna så bokhandlarna har gått över mer till direktutskick via mejl, man har sina kundregister och odlar sina stammisar, säger Dag Klackenberg.

Mest bokade reaböckerna:

1. Leif GW Persson: ”Gustavs grabb”

2. Mons Kallentoft: ”Den femte årstiden”

3. Camilla Läckberg: ”Änglamakerskan”

4. Patrik Sjöberg: ”Det du inte såg”

5. Tomas Bannerhed: ”Korparna”

Mer läsning

Annons