Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den livsnödvändiga graffitin

/
  • Graffiti , kärlek och politik.  Treåriga Wader framför martyrporträttet av hennes pappa, 2007.
  • Livet i Gaza. Fotobokens bilder bildar en berättelse. Längst till vänster Arafats hovmålare, bröderna Bahaa och Dia al-Qidra i aktion 2004.

Den israeliska ockupationsmyndigheten stoppade tidningar, tv och radio. Men graffitin rådde de inte på.

Annons

Graffitin i Gaza föddes ur motståndskampen under intifadan och fortsatte. Ett nödvändigt sätt att förmedla information som blev en del av vardagen.

Grå cementväggar täcktes av nyheter, politiska budskap, artistiska uttryck, martyrporträtt – och grattishälsningar till nygifta.

Den svenska fotografen Mia Gröndahl har under sju år dokumenterat väggmålandet i Gaza. Det har resulterat i fotoboken ”Gaza graffiti – budskap om kärlek och politik” (som kommer ut även på engelska och det är den versionen jag har läst).

Boken speglar människorna och livet i Gaza – genom kommunikationen på väggarna. Modern konsthistoria och modern politisk historia i ett och samma.

Unikt som dokument och ett imponerande arbete. Både därför att ”Gaza graffiti” sträcker sig över en så lång tidsperiod och därför att den skildrar en pågående förändring. Varken graffitin eller samhället är stillastående.

Efter fredsavtalet i Oslo 1993 skrubbades visserligen murarnas krigiska uppmaningar bort. Men kombinationen av befriade gator och sanerade murar var oemotståndlig. ”Det var som om väggarna hade gjorts iordning för oss. Allt vi behövde göra var att börja spraya”, säger en graffitiartist.

Mia Gröndahl tog sina första bilder år 2000. Då tävlade partierna om att överträffa varandra i kraftfulla budskap, berättar hon. Hamas inrättade till och med graffitiskolor.

Men allt förändrades sommaren 2006 när Hamas kom till makten, skriver Mia Gröndahl. Deras egna budskap blev de enda tillåtna.

”Blockaden av Gaza har också orsakat en minskning i mängden graffiti. De medfarna väggarna talar om bristen på färg och sprayflaskor. Gråheten är tillbaka”, konstaterar hon.

Hoppet står kanske till Handala. En fortfarande populär, enkel graffitifigur i form av en liten flyktingpojke. Bokens avslutande bild från april 2009 visar Handala, vänd med ryggen mot världen i protest. Texten på målningen frågar honom: Är du Fatah? Eller Hamas? Eller PFLP? Or Jihad? Or...? Handala svarar: ”Vilken idiot du är! Jag är palestinier.” 

 

Mer läsning

Annons