Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det oljuva 70-talet

/

70-talslokomotivet har fått upp ångan. En generation håller på att utvärdera sina minnens demonstrationståg.

Annons

Till och med den gamla progglektionen ”Historieboken” har trycks upp igen. På webben finns sajter för både tidens affischkonst och FNL-gruppsretro. Ebba Witt Brattström skriver om 70-talets kvinnokamp i ”Å, alla kära systrar”. Åsa Moberg plockar fram sin outgivna roman från 70-talet.

Men konstnären Kristina Abelli Elanders nya bok, inspirerad av hennes upplevelser mellan 1967 och 1979 är inte mycket för nostalgi. Det mesta känns trasigt och trashigt i huvudpersonens Krissans (Kristinas) liv. Här är alkisfarsan, rivningslägenheterna, Plattan, pundarna och en avgasfylld hippiebuss som blir dödsfälla. Inte ens resan till revolutionens Portugal verkar särskilt kul. Kvinnofällan slår också igen – Krissan faller för konstnären Carl-Johan (de Geer) och tackar för att hon får tvätta hans penslar.

Krissan har egna konstnärliga ambitioner men jobbar i köket på Stockholms legendariska Bokkafé Morianen, vilket kan ses symboliskt; det är några av alternativkulturens baksidor som kommer fram.

Människor, företeelser och händelser passerar: Från Femina och nagellack – till haschpipor, kollektiv, Kvarteret Mullvaden, tidningen Puss, Vietnamdesertörer, Almarna i Kungsträdgården, gatuteater, Hugo Blanco, makrobiotiskt käk.

Jag gillar bildernas kaotiska myller, det rastlösa tugget i pratbubblorna och ömheten bakom ironin i detta återskapade album från ett stormigt förflutet. En försvunnen tid och en försvunnen stad. Ett Stockholm utan de glasade fasadernas och reklamskyltarnas attacker.

Skildringen innehåller även en sirligare tecknad tillbakablick på föräldragenerationens drömmar – en annan annan värld, som bakgrund och kontrast.

Flera av romansidorna har fotnoter som betonar äktheten och författarens pedagogiska ambitioner.

”Boken är ytterligare en viktig dimension till ett redan omfattande och intressant konstnärskap”, enligt förordet. Vilket påminner oss om att Kristina Abelli Elander faktiskt är aktuell i Gävle just nu. På en samlingsutställning som fått namn efter hennes konstverk ”I’ll do it tomorrow”. Det är dessutom inköpt av Länsmuseet som medveten konstsatsning inför framtiden. Och Länsmuseet brukar ju veta.

På flummighetens pluskonto står trots allt en rasande kreativitet.

Mer läsning

Annons