Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett litet paket med skräckvisioner från Gävle

/
  • Anti-julklapp. Diktsviten ”Grand design” ligger löst i sin presentask och handlar om ett samhällsbygge som på motsvarande sätt kommer att sönderfalla.
  • Tillbaka till naturen. Markus Åberg, Gävlepoet och förlagsredaktör.

Annons

Varje gång jag rör mig på Stockholms gator drabbas jag av ångest över alla dessa uttryckslösa kroppar som rör sig som fångar i storstadens maskineri.

En liknande känsla stiger upp ur en ask med prosadikter av Gävlebon Markus Åberg.

En ask, inte en vanlig bok. Texterna finns på lösa blad, blott tio stycken. De doftar tungt av en bifogad rökelsesticka och vällukten mildrar något ordens förtvivlan.

Men en diktsamling kan det i alla fall kallas, en mycket sparsmakad samling, på cremefärgat kartongtjockt papper.

Jag håller i ett av de få exemplar som existerar, som författaren själv tillverkat för hand.

Och minns en annan Gävlebo, Marie Björk, som gav ut dikter på ark sammanhållna av ett enkelt band härom året – ”Fragment”. Det är som om den digitalt producerade ordmassan började kräva sin motvikt.

Man kommer förstås också att tänka på Lotta Lotass, ledamot i Svenska Akademien, vars dikter såldes som onumrerat lösbladssystem i en låda, och som nyligen gav ut sin senaste bok i 300 exemplar på eget förlag. Därför att det ungefär motsvarar intresset, även för en upphöjd författares dikter, menade hon.

Gävlebon Markus Åberg är ännu exklusivare. Han räknar inte med något kolossalt intresse. ”I så fall får jag göra fler”, säger Markus obekymrat.

Men så har också det förlag han representerar noll kommersiellt intresse.

Markus Åberg driver Om A är B så C tillsammans med vännerna Carola Ankarborg och Caroline Magnusson. De har sedan starten i februari 2009 gett ut nio titlar, i elektronisk version. Därför att de älskar litteratur och vill dela med sig av det som de tycker är bra, lyder deklarationen.

– Jag tror uppfattningen om hur vi ser på en bokutgivningen och vem som räknas som författare kommer att ändras. Förlagsmakten kommer att decentraliseras på gott och ont, olika aktörer kommer att skapa nya smakriktningar och nya sätt att drivas på, säger Markus Åberg.

Alla böcker från Om A är B så C kan laddas ner gratis från nätförlagets hemsida. Så också Markus Åbergs nya ”Grand design” – den som jag läser i fysisk, rökelsedoftande form.

Titeln ”Grand design” får antas vara en ironisk anspelning på den storvulna stadsarkitektur som hans diktsvit cirklar kring. Det moderna samhällets omänskliga rum: ”Hej, stadssymmetri, är dina drömmar om att vara fungerande bara drömmar? Är du istället en skräckfilm som aldrig tar slut, består du av hus och gator som förekommer och förekommer.”

Livet i städerna beskrivs som hänsynslöst och själsdödande:

”När som helst kan invånare försvinna eller bli påkörda, knuffas ut från höga byggnader eller dränkas i simbassänger. När morgontrafiken tilltar väntar platser på att våld ska inträffa med omedelbar inverkan.”

”Och så går åren som ett trafikljus övergång från rött till grönt i städer som är så förvirrande lika varandra att bara namnen skiljer dem åt”.

Kanske måste vi överge dem, likt poeten Henry David Thoreau – naturromantikern vars bok ”Walden” har fått en pånyttfödelse, bland annat i den civilisationskritiska svenska filmen ”Man tänker sitt”.

Influenser från båda finns i skräckvisionen ”Grand design”. Men får vibbar också till Peter Tillbergs klassiska 70-talsmålning av ett dött villaområde där en krater delar gatan.

Texterna har en riktning som antyder ett snart sammanbrott eller uppbrott:

”Antropologer kommer senare hitta människoben som använts som huggredskap, kranium nedstoppade i bibliotekstoaletter och avhuggna barnhänder som håller i hundkoppel.”

”Grand design” låter oss ana en växande motkultur som verkar utan att göra väsen av sig men som formulerar sig starkt. Det gör Markus Åberg.

En förlagsredaktör på Bonniers hade antagligen förmanat honom att fluffa upp sammanhanget i stroferna snarare än strama åt, för att inrymma dem i en lagom tjock debutantsamling.

Men jag får för mig att Åberg lika gärna ger bort sina dikter gratis och fortsätter försörja sig som tidningsbud, hellre än går på förlagsfester i Stockholm.

Förlaget finns på adress http://oma.50webs.com.

Mer läsning

Annons