Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett pärlband av Facebook-uppdateringar

/

I valet mellan att ligga med vuxenblöja på åldringsvården, eller att ingå i den 20-nånting-generation som Josefin Palmgren beskriver i ”Engångsligg”, väljer jag det förra.

Annons

Klementin är 20 år och på väg att klösa sig in i reklambranschen. Över 150 sidor får vi följa henne i korta kapitel som hämtar överskrift från människors namn, ofta män som Klementin skulle ha legat med om hon inte hade en svampinfektion i underlivet. Hon rusar mellan nattklubbar, sängar och meningslöst nätsurfande på sin praktikplats på en reklambyrå, allt medan hon med en barnslig kylighet dissar sin omgivning med ett intellektuellt snobberi som hon själv inte har intellektet för att upprätthålla. Klementin är som en Nöjesguiden-krönika som har vuxit fram armar, ben och en trist sexualitet.

Jag trodde att Viggo Cavling var utan konkurrens i genren vidriga miljöskildringar under detta litterära år, men Josefin Palmgren slår honom på fingrarna med sina Flickr-bilder från den unga, uppåtsträvande hipsterhuvudstaden. Hon trär Facebook-uppdateringar efter varandra tills de ger sken av att vara litteratur.

Det finns de, exempelvis manusförfattare till wrestlingshower, som skulle avund-as Josefin Palmgrens förmåga att skriva fram en karaktär så lätt att hata.

När ”Engångsligg” är tolerabel för den med sina korta meningar tankarna till en ung Carina Rydberg, och även till Caroline Ringskog Ferrada-Nolis ”Naturen” från förra höstsäsongen. Skillnaden är att den senare hade en sorg maskerad med attityd.

En tredje referens, med hennes uttalade pretentioner på att ha skrivit en generationsroman, är naturligtvis Per Hagman, och jag tror att kritiker som läste hans debut hade lika svårt att se en fortsättning på författarskapet som jag har att se en fjärde och en femte roman från Josefin Palmgren. Men Per Hagman är efter två decennier bättre än någonsin. Om ni tycker att jag är hård mot en ung debutant, har författaren skrivit in en minst lika hård kritiker i sin text. När Klementin härjar med oral inkontinens på tunnelbanan, hyschar en tant åt henne. ”Tanten svarade att jag ju lät henne komma in i mitt privatliv. Och att hon inte ville det.”

Jag håller på dig, tanten.

Mer läsning

Annons