Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förlagen satsar på miljön

/

Hård, mjuk eller digital? För läsarna är det inte lätt att göra det bästa miljövalet. Men när miljöfrågan på allvar blivit viktig för bokförlagen satsar fler på att miljömärka sina böcker.

Annons

Bokbranschen har länge befunnit sig i miljöskugga, påstår kritiker. Men nu börjar det hända saker som gör det lättare för läsarna att välja klimatsmart.

I början av juli bestämde sig det lilla förlaget Orosdi-Back för att klimatkompensera hela sin utgivning, även retroaktivt. Några månader tidigare gick Bonnierpocket och Månpocket ut med en satsning på klimatsmarta pocketböcker.

– Vi trycker så ofantligt mycket pocketböcker varje år och de ses kanske lite mer som en slit- och slängprodukt jämfört med de inbundna böckerna. Då känns det ännu mer angeläget att göra dem så miljövänliga som möjligt, säger Lisa Olsson, projektledare på Bonnierförlagen.

I samarbete med Världsnaturfonden och Centre for Sustainable Communications på KTH i Stockholm har man upprättat ett regelverk som ska se till att de omkring sju miljoner pocketböcker som trycks på förlaget varje år gör så liten skada på miljön som möjligt. Det innebär bland annat att böckerna trycks på miljömärkt papper och att tryckningen sker i Sverige för att undvika långa transporter. Dessutom klimatkompenserar man för de utsläpp som inte går att undvika i bokproduktionen.

– Jag tror inte att kunderna kommer att märka någon större skillnad, men de mår kanske lite bättre av att veta att de klimatsmarta pocketböckerna är bättre för miljön, säger Lisa Olsson.

Mindre förlag har inte samma resurser som Bonniers att lägga på miljö-arbete. Men när Kristina Hoas startade Alvina förlag 2009 var miljöprofilen en viktig fråga.

– Ett av de absolut första beslut jag fattade var att göra alla böcker miljömärkta. Det känns extra viktigt när det gäller barnböcker, det är ju helt enkelt så att ju yngre läsarna är desto vanligare är det att de tuggar på böckerna, konstaterar hon.

Malin Eriksson, vd för Printpool Books AB som är inköpskonsulter åt bland andra Orosdi-Back, Natur och Kultur och Ordfront, tycker sig ha märkt ett ökat intresse för miljöfrågor hos förlagen den senaste tiden.

– Jag tycker att det har ökat väldigt mycket, säger hon. Och jag tror att det kommer att hända ganska mycket under hösten. Börjar några klimatkompensera så följer andra efter.

(TT Spektra)

Mer läsning

Annons