Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon vill inte säljas som en ko

Annons

Med enbart en döende farfar som familj rymmer den tjugoåriga, somaliska kvinnan Ebla från sin nomadklan, den enda trygghet hon känner till. Hon vägrar att bli bortgift med en gammal man, som hon inte ens har träffat. Hon vill inte säljas som en ko. Hon flyr till storstaden, möts av ständigt nya män som vill gifta sig med henne. Äga henne. Som en ko.

Romanen om Ebla, ”Adams revben”, är den somaliske, engelskspråkige författaren Nuruddin Farahs femte roman på svenska, men faktiskt hans debutroman från 1970. Som i ett slag gjorde honom berömd i den engelskspråkiga världen. Och hatad i hemlandet. Att skriva om, och framför allt ta parti för en viljestark kvinna – mot den somaliska traditionen – var djupt kontroversiellt på 1970-talet. Och är det fortfarande på 2000-talet. Att tala om kvinnlig könsstympning och skildra vad det innebär i form av skärande ren smärta istället för njutning vid samlag – det är dessvärre lika angeläget i dag som i går.

”Adams revben” är tämligen enkel, rättfram, samtidigt oerhört effektiv, gradvis alltmer upprörande berättelse. Varifrån hämtar Ebla det förbluffande, enorma modet att bryta med alla heliga, det vill säga patriarkala och därmed kvinnoförnedrande traditioner? Farah formulerar inget svar, utifrån Eblas bakgrund. I stället gestaltar han en hos alla ¬– alltså också hos kvinnor – slumrande, likväl medfödd insikt om det egna jagets suveränitet, oavsett kultur och tradition.

Såtillvida tecknar Farah ett inte särskilt unikt existentiellt drama, men inramningen är desto mer unik. Stark, gripande. När man betänker att romanen publicerades för fyrtio år sedan, förstår man att Eblas mod också är författarens.

Först i mitten av 90-talet, efter två decennier i exil, kunde Nuruddin Farah återvända till hemlandet. 

 

Mer läsning

Annons