Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Katastrofvarning utfärdas – inte

/

Bättre än Stieg Larsson står det på omslaget till pocketutgåvan av Mons Kallentofts thriller ”Midvinterblod”. Fan tro’t. Detta måste undersökas.

Annons

Alltså läser jag för första gången om Malin Fors vid Linköpingspolisen. Kriminalare, ensamstående tonårsmamma, maniskt upptagen av sitt arbete när hon inte sveper tequila eller har våldsamt sex med sensationsjournalisten Daniel Höglund på Corren.

”Midvinterblod” sägs vara första delen i en trilogi. Malin ställs inför ett mordfall där en blodig kropp hittas hängande i ett träd ute på slätten. Som vid ett asablot.

Malin Fors särskilda skicklighet består i att hon lyssnar på offren. Att hon försöker se det som ligger långt bakåt i tiden och lett fram till brottet.

I vissa stycken låter därför författaren de döda, svävande själarna tala till Malin. En fet och frusen kropp får röst. En poetiskt tillgjord röst i kursiva bokstäver (”kanske var jag ensamhetens kärna när jag levde”).

Maneret återkommer i trilogins andra del ”Sommardöden” (2008). Även i denna bok talar de döda. Nu mördade tonårsflickor: ”... där jag är är det mörkt och kallt och ensamt. Fuktigt.”

Och även i denna bok uppmanas vi på framsidan att skippa Stieg Larsson till förmån för Kallentoft.

Det är uppenbart att författaren strävar utanför deckarens ramar. Han vill dra läsaren ner i det undermedvetnas mörka gölar av grodor, maskar och ormar.

En annan av Mons Kallentofts upphängningar är nerkokta meningar. En rad, ett ord.

Känns.

Påklistrat.

För att använda kallentoftska.

Jag kan förresten svårligen föreställa mig såna kvällstidningstakter som de Kallentoft beskriver, på en lokaltidning som dessutom saknar konkurrent på orten. ”Hyenorna på Östgöta Correspondenten”? I vilken värld då?

Och sen när talar vanliga svenska jobbare om sina ”älskarinnor”?

Författaren befolkar sin stad metodiskt. Han kikar i nyckelhålet hemma hos Malins kolleger. Han visar oss segregerade höghusområden, radhustristess och exklusiva villakvarter med poolskötare.

Men det är statiska beskrivningar. I den första romanen syns Linköping som fruset i is (århundradets strängaste vinter råder). I den andra romanen är staden förlamad av tung sommarhetta (århundradets varmaste juli).

Stillaståendet utgör fond för plötsliga utbrott av våld. Denna ondska ges huvudsakligen psykologisk förklaring (våld har fött våld) i berättelserna.

Våldet skildras som en oundviklig del av tillvaron. Kvinnor och tonårsflickor bör akta sig. Inte springa ute ensamma i onödan.

Det är nog där som jag ger upp om elake Mons. Han erbjuder ingen reflektion eller förklaring annat än sjuk-i-huvudet. Inget motstånd. Han tycks ängsligt ointresserad av att frilägga samhällsmekanismer.

Vilket inte bara är ett allvarligt brott mot den goda deckartraditionen.

Utan så långt från Stieg Larsson man kan komma.

Nu i vår (bad timing) kommer så nästa roman, ”Höstoffer”. Stieg Larsson-citatet hänger fortfarande med.

Liksom de meteorologiska stilgreppen och döingarnas tillgjorda röster.

Men Malin Fors har gått stuprätt ner sig. Så in i h-e. Man vill inte tänka på hur länge det var sen hon dammsög sin lägenhet sist. ”Jag är ingen alkoholist”, säger Malin och sveper ännu ett glas lådvin inför ögonen på sin tonårsdotter.

Malin rids av oklara maror och äts av polisjobbet.

Först i denna tredje bok får man överblicken över romanseriens verkliga drama, spritsugets makt över Malin.

Minus döingsnacket är ”Höstoffer” ett stort framsteg.

Plötsligt börjar konturerna av ett porträtt att fyllas i. Det är den flammiga bilden av en misslynt och besviken kvinna. Malin Fors är ingen som snackar relationer. Tuffheten har tagit tid att knäcka. Tre tjocka böcker.

Om det blir en fortsättning, en sista årstidsbok, om Malins väg tillbaka – kommer den att heta Vårrening?

Det vilar en Stieg Larsson-förbannelse över de svenska förlagen. Alla vill ha smulor av Larssonkakan.

Både för Stiegs och sin egen skull kunde Kallentoft sluppit jämförelsen. n

Mer läsning

Annons