Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny Jane Austen-våg i Sverige

/
  • Austen-film. Matthew MacFadyen och Keira Knightley i ”Stolthet och fördom” från 2005. Foto: Universal Pictures
  • Austen-tv. Jemima Rooper har huvudrollen som Amanda Price i SVT:s ”Lost in Austen” som börjar sändas den 1 januari. Foto: Granada International/SVT
  • Austen-teater. ”Förnuft och känsla” i Göteborg
  • Austen själv.  I dag är Austen (1775–1817) en av Storbritanniens mest populära författare, men hon fick själv aldrig uppleva berömmelsen. Det tog också lång tid för Jane Austen att bli stor i Sverige. Men i samband med BBC-filmatiseringen av ”Stolthet och fördom” rullade en Austen-våg in över landet. Och nu är det dags igen. Foto: Scanpix

Det är dags för en ny Jane Austen-våg i Sverige – men den här gången stannar den inte vid romantiska BBC-filmatiseringar.

Annons

För första gången intar den brittiska författaren teaterscenen, samtidigt som en ny svensk bok om henne är på gång.

På Göteborgs stadsteater gungar Eric Ericson och Ruth Vega Fernandez i en jättelik kristallkrona. Ett magiskt ögonblick mellan den känslosamma Marianne och hennes älskade i Jane Austens ”Förnuft och känsla” – gestaltat på en svensk teaterscen.

Regissören Maria Löfgren är förväntansfull, men samtidigt väl medveten om det ansvarsfulla i uppgiften. Såvitt Göteborgs stadsteater vet har 1800-talsförfattaren aldrig tidigare dramatiserats i Sverige.

– Hon var en riktigt cool, vass och skarp kvinna, så det är klart att jag inte skulle vilja att hon vänder sig i sin grav utan att hon sitter där uppe i sin himmel och tycker att vi spelar henne med någon sorts rebellisk fräschör, säger hon.

Maria Löfgren talar entusiastiskt om Austens fantastiska språk och hennes förmåga att med bitande ärlighet beskriva sina karaktärer och deras känslor så att de känns aktuella än i dag. Dramaturgen och litteraturvetaren Per-Arne Tjäder jämför Jane Austen med den ryske dramatikern Anton Tjechov.

– Hon skildrar en väldigt begränsad värld och levde själv i ett oerhört snävt sammanhang. Det är samma sak med Tjechovs dramer. De är i någon mening socialt avgränsade, men blir oerhört universella, säger han.

Det tog tid innan Jane Austen nådde den stora publiken i Sverige. De första översättningarna av hennes böcker gjordes visserligen redan på 1800-talet, men det var först efter andra världskriget som hon började läsas på allvar. Och egentligen kom det stora publika genombrottet först på 1990-talet, efter den uppmärksammade BBC-filmatiseringen av ”Stolthet och fördom” med Colin Firth som Mr Darcy.

– En förklaring till att det tog så långt tid är nog att vi inte förstod oss på Jane Austens ironi, säger litteraraturvetaren och författaren Vivi Edström.

– Tidigare ville svenska läsare ha engelska författarinneromaner med ganska snälla skildringar av livet i de engelska hemmen. En författare som är så skarp som hon, det har vi inte förstått oss på förrän vi själva blivit lite mer ironiska.

Professor emeritus Vivi Edström har ett långt och varmt förhållande till Jane Austen. Just nu slipar hon på de sista detaljerna i ”Livets gåtor” som kommer ut i vår. I boken följer hon både bildligt och bokstavligt den brittiska författaren i spåren och försöker sätta fingret på vad det är som gör henne intressant även för en modern publik. Dels handlar det om Austens skarpa blick för det mänskliga psyket, menar hon, men också hennes förmåga att skildra ämnen som klass, genus och familjeproblematik i underhållande romanform.

Hon konstaterar också att tv- och filmbranschen gjort mycket för att lyfta fram Jane Austen – men tycker att många av de filmatiseringar som gjorts är helt misslyckade.

– Många av filmerna är erbarmligt dåliga. Jag har tittat på de flesta och tycker det är så synd eftersom det finns så mycket för en filmare att ta vara på som är genuint austenskt. I stället har man slagit över åt det populistiska hållet. Jane Austen skildrar till exempel inga kyssar, kärleken hos henne är oerhört subtil, den sortens påtagliga kroppsliga uttryck som det alltid ska vara i filmerna finns inte där.

Som ett riktigt dåligt exempel nämner hon förra årets ”En ung Jane Austen”. Bättre gillar Vivi Edström BBC-serien med Colin Firth och Ang Lees ”Förnuft och känsla” med Emma Thompson och Kate Winslet.

Även på tv fortsätter Austen-febern. Nästa år visar SVT en nyinspelning av ”Förnuft och känsla” gjord av BBC och redan 1 januari premiärsänds den nyinköpta serien ”Lost in Austen”, där huvudpersonen Amanda Price från 2000-talet hals över huvud kastas in i sin favoritroman ”Stolthet och fördom”.

– Serien går lite till ytterlighet när det gäller att se Austen med moderna ögon, men jag tror faktiskt att man har upptäckt efterhand att det som under en period kallades för pigromaner har väldigt mycket att säga om livet och känslor, säger Gudrun Kjellberg, programinköpare på SVT.

Mer läsning

Annons