Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Totaldepp med Elfriede

/

Annons

Dålig hårdag? Det är värre än så i Åsa Grennvalls nya serieroman. Huvudpersonen Elfriede har ett helt dåligt hårliv. Hon är en människofientlig 49-årig kvinna under Elfriede Jelinek-inspirerad frisyr, som endast av plikt uthärdar tillvaron. Livet är ett helvete, varför kan inte folk bara lära sig det istället för att springa omkring och skratta?, lyder Elfriede Anderssons bistra mantra.

Den iskalla hållningen återspeglas i de fyrkantiga rutorna på hennes chefskavaj. ”Jag är väldigt illa omtyckt här på kontoret”, konstaterar Elfriede.

Hon lever ensam. ”Folk säger att jag borde skaffa katt, men vad ska det vara bra för?”.

En gång får vi se Elfriede Andersson dra mungiporna till ett svagt leende. Det är när hon sitter på bussen och fantiserar om en magisk hållplats – om man gick av där så skulle man sluta att finnas till; ”Hela ens existens bara, poff, borta”.

Berättelsen om Elfriede är dyster till döds. Det är ju fruktansvärt synd om den här människan som föraktar allt och alla som andas livsglädje och firar födelsedagar – men allra mest hatar sig själv. Fast man får faktiskt ge henne rätt ibland. Elfriede gör en del skärpta iakttagelser om lyckoböcker och peppkurser och överdrivna känsloyttringar.

Det är skönt att grotta ner sig i Elfriedes olycka. Så här mycket svartsyn skulle man inte kunna skrapa ihop ens om man var sjuk en vecka och bara hade reklam-tv-kanalerna att titta på.

”Elfriede” består av tuschteckningar och Elfriedes inre röst i lakoniska textrader. Åsa Grennvall, konstnär, är fantastiskt bra på att koncentrera sitt material till det exakt nödvändigaste.

Det är också en fruktansvärt skojig bok. Utfallet av det svarta blir lika svart humor. Men det är verkligen inte ointressant att en medelålders kvinna slipper bli sentimentaliserad. Hennes ångest tillåts explodera.

Bokens Elfriede har alltså både namn, håruppsättning och även psykiska problem gemensamma med nobelpristagaren Elfriede Jelinek. Men vad betyder egentligen anspelningen? Att det är tungt och impopulärt att står för en kritisk samhällssyn i dag? Nog oroar undertitelns ”dystopi”.

Mer läsning

Annons