Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bokhandeln vädrar ny reaframgång

/
  • På onsdag den 24 februari börjar årets rea i den fysiska bokhandeln. Även nätbokhandeln Adlibris har i år en egen butik på Regeringsgatan i Stockholm.

Det är en bokbransch i medvind som inleder årets bokrea på onsdag. Efter sju års nedgång vände bokförsäljningen uppåt i fjol, både i den fysiska bokhandeln och på nätet.

Annons

Runt om i landet väljer kunder att stödhandla i den lokala bokhandeln, berättar Eva Svedberg, vd för JB-gruppen, i Förläggareförenigens och Bokhandlareföreningens färska rapport om fjolårets bokförsäljning.

Internetbokhandeln är förvisso något större än den fysiska bokhandeln men räknat i antal sålda böcker var det den fysiska bokhandeln som ökade försäljningen mest i fjol. Där såldes 754 000 fler böcker (varav många troligen pocketböcker) jämfört med året innan, vilket kan jämföras med nätbokhandelns uppgång med 401 000 böcker.

Rean går också fortfarande bäst i butikerna. Även Adlibris, som redan nu tar emot reabeställningar på nätet, har för första gången en fysisk butik när rean startar tidigt på onsdag. I november öppnade man en bokhandel på Regeringsgatan i Stockholm, mitt emot Akademibokhandelns flaggskepp.

Även bokrean ökade i omsättning i fjol. Den fysiska bokhandeln redovisade en reaförsäljning på sammanlagt 136,5 miljoner kronor medan nätbokhandeln kom upp i 90 miljoner kronor.

Adlibris gjorde sin bästa rea någonsin och ökade försäljningen med 50 procent.

– Vi gjorde ganska stora förändringar på sajten i fjol, det blev lättare att handla och det gjorde sitt till, säger Isabel Rodrigo, Sverigechef på Adlibris, som förutom det ordinarie reasortimentet även plockat ut några egna titlar, däribland Mats och Susan Billmarks självhjälpsbok "Lär dig leva. Mindre stress, mer närvaro", fjolårets mest sålda titel på Adlibris.

För Akademibokhandeln är rean, vid sidan av julen, årets största marknadsföringskampanj. Bland årets cirka 900 titlar finns – liksom i nätbokhandeln – titlar av höstens Nobelpristagare Svetlana Aleksijevitj samt fjolårets svenska bästsäljare, David Lagercrantz Millenniumbok, "Det som inte dödar oss".

– En inbunden skönlitterär bok har kort levnadstid, ändå hittade jag bara 13 titlar som gavs ut i fjol när jag räknade efter, säger Esbjörn Knutsson, produktchef på Akademibokhandeln.

Mer läsning

Annons