Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byström efter Beethoven

/
  • Tonsättaren Britta Byström, aktuell med violakonserten

Annons

När ett verk av en kvinnlig kompositör ska spelas av Gävlesymfonikerna, då är det en nyhet. Eftersom händelsen är så sällsynt. I konserthusen är det fortfarande 1800-tal.

Ja, kära nån. Men där står nu namnet i alla fall – Byström, Britta, mellan Beethoven och Sibelius i programmet. Vilken ovanlig kväll!

Britta Byströms violakonsert ”A walk after dark” ska framföras i Gävle Konserthus fredag 12 februari.

Byström är född 1977 i Sundsvall och började sin karriär som trumpetelev i kommunala musikskolan. Hon har varit huskomponist hos Västerås sinfonietta och skrivit uppåt 30 orkesterverk förutom kammarstycken. Det låter som hög tid att Gävlepubliken får lära känna hennes musik.

Till saken hör förstås att landets symfoniorkestrar inte spelar överdrivet mycket musik av moderna tonsättare över huvud taget. Enligt statistik från kamporganisationen Kvast – Kvinnlig anhopning av svenska tonsättare – saknas både kvinnoskrivet och nyskrivet på våra musikscener. Det blir ett dubbelt osynliggörande.

Gävle Symfoniorkesters siffror för säsongen 2014/2015 var till exempel ingen vacker läsning: 97,3 procent musik komponerad av män.

Britta Byströms ”A walk after dark” uruppfördes i Berwaldhallen för ganska exakt två år sedan. Verket har också vunnit ett fint pris vid den tyska Brandenburgbiennalen.

I Gävle framförs det med violasten Ellen Nisbeth som solist. Kvinnliga solisterna är vi ju något mer hemtama med. När Gävle Konserthus presenterar Nisbeth kallar man henne en av de ”hetaste” samt bifogar det vanliga artistporträttet med nakna axlar och böljande aftonklänning. Man blir så trött.

Men tillbaka till tonsättaren Byström vars verk har spelats av bland annat BBC Symphony Orchestra, så Gävle Symfoniorkester är i gott sällskap.

”Melodiken är grunden för det mesta jag komponerar, men i det färdiga resultatet återstår ofta bara skuggor eller speglingar av de melodiska fraserna jag började med vid pianot”, har Britta Byström beskrivit sitt arbete i en intervju med sajten komponera.se.

I en annan intervju säger hon sig på rena meriter vilja ta upp kampen med Bach och Beethoven: ”Man kan inte kvotera in ny musik mer än till en liten del, vi måste försöka skriva så bra musik att den kan hävda sig vid de klassiska tonsättarnas sida”, menar Britta Byström som valt att stå utanför den kvinnliga tonsättarorganisationen Kvast.

Men utan Kvast hade vi förstås inte fått någon tankeställare. Inte fått se svart på vitt att Gävlesymfonikerna spelade 2,7 procent musik komponerad av kvinnor förra säsongen.

För övrigt kan vi tipsa om att nyskrivna verk av tonsättarna Marie Samuelsson, Kristin Boussard och Rosanna Gunnarson uruppförs under kommande Hesselby Kammarmusikfestival 2–6 mars. Där ska även spelas musik av Sally Beamish, Rebecca Clarke, Clara Schumann, Fanny Hensel och Amanda Maier-Röntgen. Det finns många kompositörsnamn att lägga på minnet.

Men Britta Byström tillhör dagens främsta. Av Kungliga Musikaliska Akademien tilldelad Carin Malmlöf-Forsslings tonsättarpris. Hon har mer än två decenniers musikskapande bakom sig. Senaste skivan blev nominerad till en Grammis. Hon har skrivit librettot till det sceniska verket ”Gállábartnit” med urpremiär i Toronto. Det är fortfarande en sensation när hon spelas i Gävle.

*

Fotnot. Violakonserten ”A walk after dark” finns på en cd-inspelning – med Malmö och Sveriges Radios symfoniorkestrar men med samma Ellen Nisbeth och med samma dirigent (Daniel Blendulf) som gästar Gävle under fredagskvällen.

Mer läsning

Annons