Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Egen och livgivande dans

/
  • ”Berlin”. Vidar Maggason i det dansverk som skapats av Hofesh Shechter. Det är ett av de två som visades på Gävle Teater i går. Foto: Anna Diehl

Annons

Skånes Dansteater har en egen ton. Den är jordisk och rökig, kraftfull och energisk och har tillsatser av både dov oro och envis vitalitet. Mycket livgivande.

”Interference” är samlingsnamnet på de två verk som skåningarna bjöd på i Gävle i går. En inblandning (interference) som man gärna tog del av. I synnerhet som truppen bjöd stort – som mest fanns elva dansare på scenen.

Susanna Leinonen har skapat det första av de två verken, ”fragile I entity” som utspelar sig i en ödsligt dimhöljd värld. Där rör sig ensamma figurer, ibland nästan marionettlikt. De dyker upp ur dimmorna, vandrar som i filmiskt ultrarapid, möts ibland och kan då utveckla enorm gemensam energi. Då och då anar man något hotfullt i de här mötena, men där finns också ett sökande efter kontakt.

Till stämningen av både ensamhet och hot bidrar den fantastiska ljussättningen, av Matti Jykylä. Med plötsliga uppflammande lampor, ljussättningar ömsom från fonden ömsom från sidan bygger han en dramatisk värld.

”Berlin” heter israelen Hofesh Shechters verk. Han har gjort allt där, koreografin, musiken, kostymerna och ljuset.

Hans värld är ljus och hektisk. Här kilar böjda figurer pilsnabbt över scenen; som de flitiga myrorna är de ständigt i gång, ständigt rörliga. Än rör sig en ensam figur förbi grupper av folk och genom en matta av otåliga ljud. Än rör sig människoflockar fram och åter, gemensamt engagerade i något eller påtvingade ett kollektivt beteende.

Musiken dunkar fram en envis rytm, men det händer att den byter ton och utvecklas både jazzigt och rockigt.

Alltihop är handfast och febrilt i skönt förening.

Och dansarna är överlag enastående med alla kast mellan entoniga huvudrörelser och stora, rytmiska svep. n

Mer läsning

Annons