Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Danskamp mot knätofsfördomar

/
  • Scenisk folkdans. Från filmen ”Residans – a different point of view”, gjord av Viktor Eriksson och Michael Larsson. I kväll uruppförs den färdiga föreställningen ”Polskans historia i Sverige” på Gävle teater.

Annons

Det är bara löjligt med gränser mellan olika uttrycksformer – och varför skulle inte folkdans kunna vara balett?

Ungefär så tror jag att man kan sammanfatta resonemanget bakom Residans – ett projekt med syfte att stärka folkdansen och musiken i vår region.

Allting ska ju heta projekt numera. För mig låter det lite konturlöst. Men behändigt förstås – ingen behöver fastanställas.

En annan sak med Residans är att ”regionalt” i sammanhanget betyder såväl Gävleborg som Dalarna och Uppland. Just på olika håll i kulturlivet har storregionen nämligen redan införts smygvägen.

Men resultatet behöver ju inte bli dåligt för att bakgrunden verkar tillkrånglad.

Två konkreta Residans-resultat föreligger just nu. Det är dels en dansföreställning med namnet ”Polskans historia i Sverige”, dels en film gjord utifrån arbetet med denna föreställning.

Själva föreställningen har urpremiär på Gävle teater i kväll. Och beskrivs onekligen lockande:

”En folkmusik- och dansföreställning som med befriande distans penetrerar en fet hinna av knätofsfördomar.”

På scenen står, enligt pressmeddelandet, Sveriges bästa folkdansare och folkmusiker. I en ”väldigt rolig” skapelse av koreografen Martin Forsberg.

”Residans – a different point of view” är titeln på filmen som också ligger klar som dvd. Den kan ses som en experimentell musikvideo där rörelser och ljud tonas över och i varandra, i en känsla av samtidigt sugande polskasväng och blinkande lysrör. Idkas Viktor Eriksson (inblandad överallt nu för tiden) och Gävlekonstnären Michael Larsson har samarbetat om filmbetraktelsen.

Den är en intressant men lite överarbetad försmak av kvällens föreställning.

Medverkar gör folkdansarna Anna Öberg, Anton Schneider, Magnus Samuelsson och Andreas Berchtold, samt musikerna Petter Berndalen, slagverk och Olof Misgeld, fiol. Projektledare är Sofia Nohrstedt, danskonsulent i Gävleborgs län.

Efter premiären i Gävle ska ”Polskans historia i Sverige” framföras på en turné som fortsätter till Hälsingland, Uppland och Dalarna under slutet av februari och början av mars.

Föreställningen återkommer även till Gävle (Bomhus Folkets hus 24 februari) och gör ett snabbt gästspel i Umeå för att visa var dansskåpet ska stå. Residans syftar nämligen på residens och förklaras med att föreställningen skapas i det grannskap där den ska uppföras. Inget märkvärdigare än så faktiskt.

Mer läsning

Annons