Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De falska leendenas afton

/
  • VÄRDELÖS? I genomsnitt förlorar julklappar 10–30 procent av sitt värde. Spikmattan kanske lite mer.

Annons

Etiketten kräver falska leenden när vi öppnar julklappar som är oönskade. Vi ska tindra och tacka, även om julklappen åker direkt från produktionsbandet – med ett kort stopp under julgranen – till soptippen. Ett beteende som kanske är bra för relationen till svärmor, men dåligt för världsekonomin.

Dessa dagar är samtidigt de mest lämpliga och olämpliga för denna information: 10–30 procent av det värde som du ger bort i julklappar kommer att vara helt värdelöst. Det är vetenskapligt bevisat.

”Jag har kommit fram till att julklappar förstör mellan 10–30 procent av det ursprungliga värdet”, skriver ekonomen Joel Waldfogel, författare till den nya boken ”Scroogenomics”.

Säg att du har köpt en julklapp för 500 kronor till en släkting. I överföringen från dig själv till släktingen förlorar julklappen värde, och är i genomsnitt värd en dryg hundralapp mindre. Vi pratar genomsnitt här, för det finns förstås släktingar som fyrar av genuina tackleenden (ack så sällsynta), där värdet ligger kvar vid 500 kronor, men det finns också släktingar som hellre hade fått en könssjukdom än en spikmatta av dig, där värdet sjunker till noll. Joel Waldfogel har utifrån det räknat ut genomsnittsiffran.

Sett till en enda julklapp kan det förlorade värdet te sig trivialt, utslaget över en hel familj lite besvärande och över en hel nation – eller hela världen – som ett enormt slöseri. I USA spenderas årligen cirka 65 miljarder dollar årligen på julklappar. Lågt räknat går 6,5 av dessa miljarder rakt ner i soptunnan. Du kan lika gärna direkt spola ner var tionde paket under granen i toaletten.

Ett statligt projekt som hade haft lika mycket ”dead weight loss”, som det kallas, lika mycket resursslöseri, hade fått Timbro-folket att tugga fradga av ilska.

Jaha, jag anar en och annan som lugnt lutar sig tillbaka och viftar med presentkort, som om de garanterar att mottagaren får rätt pryl i slutändan. Vuxna människor som ger pengar till varandra är inte riktigt socialt accepterat. Det kan lätt missuppfattas, som vi lärde oss i ”Seinfeld” när Jerry ger Elaine rena cash. Barnbarn som sticker åt mormor en femhundring är ovanligt (och inte bara för att det är korkat när man ändå kommer undan med att ge bort en toarulle med rödmålade flörtkulor). Men förvandlat till presentkort når cashen en annan social acceptans.

Men faktum är att var tionde presentkort aldrig blir inlöst. Det är inte bara pengarna i soptunnan – det är pengarna rakt i butiksägarens hand.

Kära nån, jag har väl inte sänkt julstämningen? En avslutande tröst då: Julspenderandet ökar inte för varje år, tvärtemot populär uppfattning, och faktum är att procentuellt sett spenderar vi mindre på julen än våra förfäder. Som Time magazine konstaterar: ”Varje generation tror att de uppfann sex och den vulgära kommersialiseringen av julen.”

Mer läsning

Annons