Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: En dålig text är också ett fuskbygge

/
  • Hans Carstensen, författare.   Foto: www.hanscarstensen.se
  • Gävles nya fotbollsarena under uppbyggnad. Namnfrågan kräver expertkunskap som allt annat vid ett bygge, varnar författaren Hans Carstensen i sitt debattinlägg.

Vikten av ett ord diskuteras på dagens kultursida. Vad ska Gävles nya fotbollsarena heta – och vem ska bestämma det? Gävle kommun utlyste en tävling som fick Arbetarbladets sportchef att gå i taket. I dag ger sig två fotbollsintresserade Gävleförfattare in i debatten. Här Hans Carstensens inlägg.

Annons

När Gävle kommun bygger en ny fotbollsarena gör man som man ska göra vid varje seriöst nybygge. Arkitekter, ingenjörer, plåtslagare, elektriker, rörläggare och en rad andra yrkesgrupper anlitas. Gemensamt för dem är att de har gjort detta förut, att de jobbar med projektering och byggande i sin vardag. Kommunen skulle knappast lägga ut arkitektjobbet till några som ”är intresserade av arkitektur”.

På samma sätt tänker kommunen när ritningar och information om arenan skickas ut. De som sätter ihop dokument, foldrar och flyers är de som brukar syssla med sådant. Kommunen vill göra detta på rätt sätt. Kommunikationen gentemot omvärlden måste gå seriöst till väga.

Men så. När det kommer till den slutgiltiga grädden på moset. När det handlar om att förse fotbollsarenan med en textuell symbol som ska styra hur vi uppfattar den, hur det talas om den i framtiden – då förlitar sig Gävle kommun på glada amatörer. Hela världens befolkning ska ta fram förslag och sedan rösta bland några av dessa.

Hade Toyota kunnat tänka sig att göra samma sak? Ägna år åt att ta fram en ny bilmodell för att sedan lägga namngivningsproceduren i händerna på en internetomröstning?

Naturligtvis inte. För på Toyota, precis som på andra seriösa företag och föreningar, vet man att namnet är en del av allt det arbete man redan har lagt ner. Namnet är det som får idén att lyfta. Namnet är det med vilket man kommunicerar med omvärlden. Med namnet talar man om vem man är, hur man vill uppfattas och vilken känsla de som tar till sig varan ska få.

Namnet skapar en symbol som överlever de som tog fram den.

Varför förstår inte vissa det här på Gävle kommun?

För att respekten för textens yrkesmän har urholkats. I en värld där alla har tillgång till text- och layoutprogram ser många på sig själva som färdiga författare, journalister och copywriters. Byggnadsingenjör är ett riktigt yrke, men de som sysslar med text?

Ja, det är svårare att bevisa att en text inte håller än att en byggnad inte gör det. Men i grunden pratar vi om samma sak. Fuskbygge.

Gävle kommun är på väg att förvandla den nya fotbollsarenan till ett fuskbygge genom att låta lekmän på text och marknadsföring ta över stafettpinnen som den anlitade byggfirman lämnade över. Den text som ska beskriva arenan för framtiden kommer att symbolisera ett pinsamt nederlag och vara rejält avslöjande – för all framtid – för de ansvariga som lät det ske.

Mer läsning

Annons