Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dödssynderna har blivit dygder

/
  • Den danska konstnären Michael Kvium har gjort sig känd för sina groteska avbildningar av människor i tavlor och skulpturer. Nu är han Sverigeaktuell med en utställning på Dunkers kulturhus i Helsingborg.
  • Ett av verken från

I händerna på en av Danmarks mest omtalade konstnärer har de sju dödssynderna tagit kroppslig form. I sin nya utställning riktar Michael Kvium strålkastaren mot sin egen kultur och samtid.

Annons

Vad är det för tron vi sitter på i västvärlden och vill vi stanna kvar på toppen om vi ser vad den består av?

Det är en av de centrala frågorna som Michael Kvium ställer till sin publik i utställningen "Saligia"; en samling målningar och skulpturer med utgångspunkt i de sju dödssynderna: högmod, girighet, lust, avund, frosseri, vrede och lättja.

Nedskrivna av påven Gregorius på 500-talet har de ansetts vara människans värsta synder ända in i vår tid.

– De sju dödssynderna är ganska oskyldiga på ett personligt plan, men blir allvarligare om man ser på dem som en kollektiv rörelse och en västlig problematik, säger Michael Kvium.

Michael Kvium är en av Danmarks mest uppmärksammade konstnärer som i närmare 30 år har ägnat sig åt att utforska människans mörka sidor, ofta uttryckt genom målningar och skulpturer av groteska ansikten och förvridna kroppar. En sorts barocksk realism som Kvium hållit fast vid sedan hans yrkesbana började i mitten av 80-talet.

– Jag vill inte måla idealbilden av vad det är att vara människa, för ingen kan leva upp till idealen särskilt länge, utan jag vill visa hur ful och komplex mänskligheten är bakom den där idealbilden, säger han.

I de nya verken, som ställs ut på Dunkers kulturhus i Helsingborg har det västliga samhällets synder tagit mänsklig form – och som vanligt är kropparnas asymmetriska, hukande och buktande former framträdande. Utställningenbestår av sju målningar, tre skulpturer och en 17 meter lång muralmålning.

De sju tavlorna som symboliserar varsin dödssynd har fått namn efter ökända demoner som Mammon, girighetens demon, i målningen gestaltad som en figur som står i ett hav av olja och griper efter mer. Michael Kvium har valt att måla relativt enkla motiv i svartvitt med få färginslag.

– Jag vill främst komma åt känslan av vårt beteende snarare än att illustrera hur det går till. Och den känslan är inte trevlig, förklarar Michael Kvium.

Under arbetet med "Saligia" såg konstnären speglingar av sina alster i världen, i krig och flyktingkriser.

– Alla dessa "fula ansikten" som poppar upp just nu beror på hur vi behandlat vår omvärld. Bränderna som ni har i Sverige just nu hade vi i Danmark för tio år sedan. Det finns mycket rasism, och man kan tro att vi aldrig lär oss av historien, men det är varje kulturs skyldighet att förklara sakernas tillstånd, säger Michael Kvium.

Mer läsning

Annons