Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efterlängtad utlandsturné – Gävlesymfonikerna spelar i Kina

/
  • Gävle Symfonikorkester under onsdagens repetition.
  • Orkesterchefen Lena Ousbäck och konserthuschefen Örjan Hans-Ers tar Gävlesymfonikerna på deras första utlandsturné på åratal.
  • Gävle Symfonikorkester under onsdagens repetition.

Äntligen får Gävle Symfoniorkester åka på internationell turné. Det har inte hänt sedan 1999.
Då reste man till Holland. Men nu handlar det om att spela på riktigt prestigefyllda arenor på andra sidan jorden, i Sydkorea och i Shanghai.

Annons

– Vi har en symfoniorkester att vara stolta över. Att skicka den på utlandsturné är att stärka Gävles position som konst- och kulturkommun, säger kulturnämndens ordförande Martina Kyngäs, (KD).

Det har inte enbart varit pengar som fattats. Gävlesymfonikerna vill inte uppträda var som helst. Man har väntat på det rätta erbjudandet, de stora musikstäderna, de stora konsertlokalerna.

– Det känns otroligt inspirerande att ta steget ut på en internationell arena. Det är viktigt om vi i framtiden ska kunna locka till oss de främsta namnen i musikvärlden, säger konserthuschefen Örjan-Hans Ers.

Fler turnéinbjudningar finns runt hörnet, hintar han också.

Gävle Symfoniorkester har trots bristen på utlandsengagemang skaffat sig gott rykte. Den anlitas för skivinspelningar, tv-program och shower. Dessa kommersiella inkomster, tillsammans med ett beslut som gjort det möjligt att fondera och spara pengar över budgetår, betalar för konsertturnén.

Den beräknas kosta 2,2 miljoner.

Enbart att frakta instrumenten är en betydande utgift. De avreser med fraktflyg i plomberade containrar. Det finns företag specialiserade på att transportera symfoniorkestrars dyrbara violiner och kontrabasar över världen. Örjan Hans-Ers uppskattar försäkringsvärdet för Gävleinstrumenten till mellan 15 och 20 miljoner.

Gävle Symfoniorkester ger turnéns första konsert 1 juni i Seoul Arts Center i Sydkoreas huvudstad. Ytterligare ett framträdande ges under Sweden Day i Seoul och en konsert i den sydkoreanska staden Ulsan 4 juni.

Sedan, mot Kina och Shanghai Symphony Hall 6 juni.

Att resan går till en diktatur är inte en tanke som bekymrat. Både Örjan Hans Ers och den politiska ledningen slår ifrån sig. Gävle har en kinesisk vänort, det var där idéerna började. Kina är den klassiska musikens metropol helt enkelt, menar man.

– Jag skulle tro att alla svenska orkestrar har varit i Kina, säger Örjan Hans Ers.

Vad betyder en utlandsturné för musikerna?

– Det händer saker när man är väldigt fokuserade mot ett högt mål, säger nya orkesterchefen Lena Ousbäck. Man hinner gå djupare när man får arbeta en längre tid med samma program.

– Jag tror också att det är viktigt för var och ens utveckling att man får visa upp sig. Det här kommer att leva kvar länge i varje musiker!

– Utlandsturnéer är ett naturligt inslag för alla orkestrar av rang. Om man ska klättra i rankingen. Vi har saknat det genom åren, säger Örjan Hans Ers.

Ställs några speciella krav på er inför framträdandena utomlands?

– Den klassiska musiken är sig lik världen över, i klädkod inte minst. Den är gammaldags men pålitlig. Vi reser i frack.

Får den sydkoreanska och kinesiska publiken höra något svenskt?

– Arrangörerna har en väldigt bestämd uppfattning om repertoaren. Programmet har bestämts i dialog, säger Örjan Hans Ers diplomatiskt. Men något ”exotiskt” inslag brukar de vilja ha.

Det betyder exempelvis Dvorak, Sibelius och Haydn i Sydkorea, och även ett verk av den svenska tonsättaren Albert Schnelzer – ”A freak in Burbank”.

Omkring 60 personer reser med på turnén, förutom de 52 musikerna även tekniker, chefer, producenter och kultur- och fritidsnämndens ordförande. Med egna dirigenten Jaime Martín förstås, och ungerska trumpetvirtuosen Gábor Boldoczki som deltar som solist.

De vinkas av 30 maj och återvänder 7 juni.

Mer läsning

Annons