Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En ovanlig Hasselbladsvinnare

/

Walid Raads verk utgår ofta från det extrema våldet i inbördeskrigets Libanon. Själv säger årets Hasselbladspristagare att han utforskar glappet mellan det levda och det upplevda.

Annons

Vad är det för skillnad mellan det levda och det upplevda? Den libanesisk-amerikanske fotografen Walid Raad ger ett exempel, inspirerat av Freud. En kvinna råkar ut för en bilolycka, drabbas av minnesförlust och vaknar upp med en förlamad hand. Men förlamningen beror inte på en fysisk skada, utan på den psykologiska chock hon utsatts för.

– Det som har fascinerat mig är att det patienterna kan berätta om händelsen egentligen inte har någonting att göra med vad som hände dem. Berättelsen de framför är lika mycket baserad på fantasi – ofta kollektiv – som på vad som hände rent historiskt, säger han.

I sitt mest kända verk, det omfattande projektet ”The Atlas Group”, går Walid Raad ytterst metodiskt tillväga för att beskriva glappet. Atlasgruppen är en fiktiv forskningsstiftelse som systematiskt samlat in bilder och dokument från inbördeskrigets Libanon.

Walid Raad, vars verk just nu kan ses på Bildmuseet i Umeå, är en ovanlig pristagare i Hasselbladsprisets historia. Han använder sig även av video, installation och performance för att skapa sin konst. Till den utställning som ska visas på Hasselblad Center i Göteborg i höst vill han bidra med helt nya verk, porträttbilder av framträdande politiker och kulturpersonligheter från Libanon.(TT Spektra)

Mer läsning

Annons