Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FAQ om "Faust"

/
  • Faust-myten var välbekant långt innan Goethe satte tänderna i den.
  • Johann Wolfgang von Goethe.   Illustration: Clipart
  • Oskar Humlebo, Moto Boy, står bakom den nyskrivna musiken i

Frequently asked questions. Förtkortat FAQ. Frågorna som ställs så ofta att det är lättast att förekomma dem genom att ge svar omedelbart.
Här har vi själva ställt frågorna och gett svaren på det du kanske vill fråga om inför fredagskvällens premiär av ”Faust”.

Annons

Vad behöver jag veta om ”Faust” för att klara mig igenom premiärkvällen?

Goethe skrev sin Faust inspirerad av den medeltida myten om Doktor Faust som säljer sin själ till djävulen, som 1500-talsdramatikern Christopher Marlowe för övrigt redan hade skrivit om. Den tyska alkemisten och astrologen Johann Georg Faust har kopplats till myten.

I Faust-myten säljer Faust sin själ till djävulen, Mefistofeles, med löfte om makt och kunskap i jordelivet. Som betalning ska han följa med Mefistofeles till helvetet efter döden. Gud och Djävulen har slagit vad om huruvida den senare kan fördärva Faust. I Goethes version har perspektiven vidgats till att handla om hela mänsklighetens själ.

Har jag sett något med Faust-tema tidigare?

Faustmyten har använts av många författare, musiker, konstnärer och filmare efter Goethes tid. Bland de mest uppmärksammade märks Mahlers symfoni nr 8 i Ess-dur, Gounods Faust-opera och Klaus Manns roman "Mefisto".

Vad är del ett och två av ”Faust”?

Första delen av ”Faust” är den mest kända och är den typen av text som tyska skolbarn får läsa. Här ligger fokus på Fausts uppgörelse med Mefistofeles om att sälja sin själ. Del två brukar beskrivas som mer svårtillgänglig och är sprängfylld med referenser till mytologi och filosofi. Del ett kan sägas röra sig i Faust ”lilla värld”, medan del två vidgar perspektiven. Inte förrän efter Goethes död 1832 publicerades de två delarna som en helhet. För att komplicera allt ytterligare upptäcktes 1887 en ”UrFaust” som tros ha skrivits åren 1772–1775. ”Faust” i Gasklockorna tar sig an hela verket.

Varför är det så speciellt att Peter Oskarson är tillbaka i Gävle?

När Peter Oskarson kom till Gävle på 1980-talet och drog igång Folkteatern Gävleborg riktades Kultursveriges blickar mot Gävle. Hans tid på Folkteatern har i efterhand blivit legendarisk och det lokala kulturlivet har länge saknat det skimmer som Gävle fick under åren med Oskarson. Så det är inte konstigt om många kultur- och teaterintresserade i Gävle fick höga förväntningar när Peter Oskarsons planer på ”Faust” i Gasklockorna blev kända. För Gävles kulturliv är det lite som sportmotsvarigheten till att Nicklas Bäckström återvänder till Brynäs för en säsong.

Vad är grejen med Gasklockorna?

Gasklockorna har länge legat Peter Oskarson och Folkteatern varmt om hjärtat. Gasklockorna har en atmosfär som ger mycket gratis till en teaterföreställning, som till exempel när ”Amledo” spelades där 1990 med Thomas Di Leva i huvudrollen. Det har klagats en del i den lokala kulturdebatten på att Gasklockorna inte har använts på ett bra sätt. Men just denna vår är det svårt att klaga när Folkteatern, Skottes och symfoniorkestern får området att leva upp.

Vad betyder det att Skottes och Gävle symfoniorkester är med i ”Faust”?

Framför allt signalerar det att Gävles kulturliv går samman för att bjuda folket på en stor fest. Gävle symfoniorkester och Folkteatern har länge pratat om samarbeten, och nu har det äntligen blivit av. Konkret betyder det att ”Faust” har kunnat växa riktigt stor. Hur ofta ser man en teaterföreställning med 50 musiker? Det betyder också att ”Faust” är mer än en föreställning. Det är en hel värld som byggs upp, från Skottes familjeföreställning ”Lilla Faust” till den digitala plattformen ”Faust i Gävleborg”.

Varifrån kommer pudeln?

Pudelns kärna har du säkert hört talas om. Det uttrycket kommer från ”Faust”. Pudelns kärna är någontings sanna väsen, till skillnad från det som blott ögat kan se. I Goethes text ser Faust en pudel som kretsar kring honom – och sedan förvandlar den sig till Mefistofeles. Vilket får Faust att säga: ”Det var således pudelns kärna!”

Vad är ett ”vandringsdrama”? Får jag inte sitta på hela kvällen?

Jo, publiken ska inte knata runt i tre och en halv timme, det blir stunder av stillasittande. Men ”Faust” är konstruerad så att publiken rör sig mellan olika rum, från Lilla retortens barmiljö till finalen i Stora gasklockan. Folkteatern har varit tvungen att testa för att se exakt hur lång tid det tar att flytta en stor publik från rum till rum. Kanske kommer fotsulorna att protestera, men sittfläsket tackar för att arbetsbördan fördelas.

Mer läsning

Annons