Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

FILM: "The Danish girl" är chockerande konventionell

/
  • Eddie Redmayne spelar konstnären Einar Wegener som byter till sin rätta kropp och blir Lili Elbe.

Annons

Einar och Gerda Wegener är det vackraste unga konstnärsparet i 1910-talets Danmark.

Det lyckligaste unga konstnärsparet. Som fnissande vandrar tätt ihop i natten efter en framgångsrik vernissage: Einar är det stora löftet, medan Gerda som kvinnlig konstnär tvingas kämpa mot att bli förminskad i gallerivärlden.

Men varför målar Einar Wegener samma dystra landskap om och om igen? Han svarar att det är kärret inom honom.

Gerda ber sin make om hjälp att posera för ett kvinnoporträtt. Silkesstrumporna och balettklänningen passar. Einars hemlighet visar sig vara att han föddes i fel kropp. Schizofren, pervers, homosexuell, stämplar doktorer som omedelbart vill spärra in en galenpanna.

Einar Wegener var den första personen någonsin att genomgå en könskorrigerande operation. Einar blev Lili Elbe som skildrat sitt liv i självbiografin ”Fra mand til kvinde” (1931) – som långt senare blev en roman som nu blivit film. ”The Danish girl” har verklighetsbakgrund, biodukens berättelse är dock en fantasi. Ska man ju påminna sig.

Konstnärsparet lämnar Köpenhamns pittoreska hamnkvarter för det mondänare Paris. Men Einar har slutat skapa, hans nya skapelse är Lili. Istället gör Gerda succé – med de målningar som fötts ur hennes desperation över äktenskapets förändrade förutsättningar.

Den lidande konstnären är filmens ledande tema. Konsten manifesteras som skönhetsupplevelse i vita särkar och bleka kinder, i bildspråkets nordiska ljus över trägolv och Skagen-måleri-landskap.

Eddie Redmayne hänför, är hjärtslitande, i huvudrollen. Han går in och ut ur sina både personligheter, plågad, nyfiken, livrädd, lycksalig. Svenska Alicia Wikander har likaledes hyllats för sin passionerade insats som nog endast i Redmaynes närvaro kan kallas biroll.

”The Danish girl” prövar kärleken. Vad händer med den när människor förändras? Kan de älskande fortfarande vara desamma för varandra? Trots en unik utgångspunkt fungerar den här filmen framför allt som allmängiltig identifikation. Den är häpnadsväckande enkelt och linjärt återberättad. Den är en melodram som andra, dekorerad med utsökta miljöer – från dansk fiskmarknad till parisiska sekelskiftesvåningar och kliniska kliniker.

Och så då med mannen i centrum. Jo, trots allt. Eddie Redmayne spelar den evinnerliga Oscarsfavoritrollen – en hårt drabbad, ack så vilsen, manlig karaktär som i vår tid till och med lyckas med tricket att bli HBTQ-certifierad.

Chansen att utforska konst och identitet drunknar i Oscarssjukan.

Men hur i hela friden kan man egentligen få för sig att göra en så konventionell film om en revolt mot sociala konventioner?

Mer läsning

Annons