Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Finaste Forsbacka!

/

Man låter lätt som en ambassadör för sommarutställningar. Kulturhistorisk miljö, bedårande natur och en solstråle mellan träden gör mirakel för intrycket.
Men inte för att det behövs i Forsbacka bruk utanför Gävle. Inte när så bra konst visas. Ann-Margret Söderström och Anna Nyberg Pudelzon är årets utställare. De står för finurligt respektive intensivt måleri på hög nivå.

Annons

”Hundtavlor”, säger Anna Nyberg Pudelzon blygsamt om sina dansanta bilder av spetsörade fyrbenta varelser. Gracila djur gestaltar rörelse och sinnesstämningar. Det är humoristiskt intagande och exakt. Hennes hund är enkel och återkommande som en seriefigur. Gillas särskilt: en svävande blå jycke som frimodigt lättar på trycket i brist på lyktstolpe.

Pudlar är det inte frågan om, ifall ni fnissande undrar apropå konstnärsnamnet. Dock medverkar en högt verklig hund av denna ras under förhandsvisningen för media. Pudeln visar sig tillhöra utställningsansvariga Kiki Larsson och ha Nyberg Pudelzon som hundvakt (ursäkta att jag snavade över knyttet!).

Pudelns kärna i Forsbacka är dock Ann-Margret Söderströms målningar som hängts mot brukets tegelväggar i nästan chockerande perfekt samklang. Söderströms icke-föreställande, kontrollerat passionerade färgkompositioner smälter ihop med järnhanteringens historia. Här är det svarta sotet, den vita hettan, den röda glöden. Det dånar inte längre i bruket men Söderströms verk brinner, stilla och intensivt. Man vill titta länge här, försvinna in i målningarnas grenverk. Spänningen är stark, förstärkt av den brutala lokalen.

Arbetarbladets konstkritiker Niels Hebert har kallat Ann-Margret Söderström från Axmar för den lokala konstens bäst bevarade hemlighet, en storartad konstnär. Jag hoppas att många, många hittar till hennes måleri i Forsbacka i sommar. Och Kiki Larsson har hittat alldeles rätt utställare i år.

Efter Söderström strama spektrum kommer den bedövande gröna färgställningen utomhus också som en chock. Det är kontrasten mellan två världar – industrin och landskapet.

Närmast vattnet utanför husen återfinns ytterligare ett konstverk. Anna Nyberg Pudelzons kulörta fågelholkar klättrar i kör längs några trädstammar. Silvriga pippifåglar flockas, ljuvligt luftigt formade av nät. Men också de syns som främlingar i det fria. Näbbarna är hårt surrade av ståltråd. Ingen sjunger längre här.

”Koloniområdet Fågelsång” är titeln som låter som en sorglustig utopi, med Nyberg Pudelzons typiska lilla skruv på verkligheten.

Forsbacka bruk erbjuder ett fantastiskt rum för konsten. Jag hoppas att inte ryktet om en osäker framtid är sant.

Utställningen öppnar lördag 13 juni med spraymåleri på container av graffitikonstnären Rolfcarlwerner. Så det blir ytterligare ett verk för sommarbesökarna att se.

Mer läsning

Annons